Progresjonsplan

Her er vår progresjonsplan: "Naturligvis".

  • Barnehagen skal fremme verdier og holdninger som bidrar til at barnet utvikler evnen til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet.
  • Barnehagen legger til rette varierte aktiviteter og læringsmuligheter som kan legge til rette for progresjon
  • Barnehagen kildesorterer
  • Barna har godeopplevelser i naturen
  • Barnehagen er aktive gjenbrukere og har et bevisstforhold til forbruk.

Skrive ut/lagre planen? Her er progresjonsplanen i pdf-versjon. (PDF, 53 kB)

Gul og Grønn 1-2 år

Mål: Være i naturen og oppdage mangfold

  • Gå på tur. Skape undring og glede over der vi ser og opplever.
  • Gjøre barna oppmerksomme på detaljer og mangfold. «Se så fin!» - stoppe opp for å undre seg over.
  • Vi skal være snille med alle dyr, ikke drepe eller skremme.
  • Passe på å respektere, lære om dyr og mat. Rydde og kaste søppel ute og på tur.
  • Kildesortere sammen med barna på avdelingen.
  • Ta vare på ting, reparere hvis nødvendig eller til gjenbruk – karnevals utstyr.
  • God stemning ved måltidet, smake på ulik mat, ikke kaste mat.
  • Skape gode holdninger som grunnlag for videre progresjon

Blå, Rød og Lilla 2-5 år

Mål: Samtale og begynne å forstå. Påvirke og ta ansvar

  • Prosjektet med såing, høsting og lage mat av det vi høster.
  • Samtale om alles verdi på jorden, insekter, dyr og mennesker. Bygge insekt hotell.
  • Observere og samtale om endringer i naturens mangfold.
  • Gi erfaring med omgjøring av energi – solcelle til strøm.
  • Følge og utnytte barnas initiativ til nysgjerrighet
  • Ha et nedbrytingsprosjekt med for eksempel mat.
  • Sporløs ferdsel og motivere til aktiv deltakelse i å plukkesøppel på tur.
  • Kildesortering - Bilde på søppeldunkene som forteller hvor de ulike materialene skal hvor.
  • Være gode rollemodeller for barna – fremme godeholdninger og handlinger som bidrar til at barna forstår at dagens handlinger får konsekvenser for fremtiden.
  • Teste ut og forske på barns og voksnes hypoteser og teorier.
  • Lese bøker og se på filmer. Bruke forskerfrø og Vetuva
  • Bearbeide inntrykk gjennom ulike kunstneriske uttrykk gjennom eks gjenbruk, naturmaterialer
  • Kompostkasse, bruke jorden som produseres til å dyrke av den.
  • Gjenvinning- synliggjøre prosesser.

Blå, Rød og Lilla 5 år

Mål: Samtale og begynne å forstå. Påvirke og ta ansvar

  • Bevisstgjøring av våre holdninger, både barns og voksnes.
  • Dialog, undring og utforsking i planlagte samlinger/aktiviteter.
  • Ha fokus på gjenbruk: lage papir, høste frukt – lage saft, ikke kaste mat med «slitent» utseende – lage smoothie av frukt sammen med barna.
  • Lære om insekt og dyrenes funksjon i naturen, hva og hvorfor de er nyttige og hvordan vi kan erfare/se dette i naturen (nedbrytningsprosesser).
  • Forvalte ressursene i hverdagen, bruke opp det vi har kjøpt, ikke sløse og kaste.
  • Inkludere barna i planlegging av ulike aktiviteter, med bakgrunn i barnas interesser og engasjement.
  • Ha et felles mål og alle vil være tro mot det. Respektere hverandres ulikheter og meninger.
  • La barna få kjennskap til og undre seg overnaturfenomener. Utvikle leken på bakgrunn av barnas opplevelser og passe på at vi ikke skremmer barna med temaet.
  • Gi barna opplevelser og erfaringer med årstidene – regn, snø, sol og vind.
  • Studere insekts og dyr naturlige habitat – eks maurtua.
  • Fremme et syn på at det er greit å undersøke, men ikke ødelegge.