Fagområde: Natur, miljø og teknologi, Nærmiljø og samfunn, Kropp, bevegelse, mat og helse, Kommunikasjon, språk og tekst, Antall, rom og form, Etikk, religion og filosofi, Kunst, kultur og kreativitet.
MÅL: Gi barna gode holdninger til og kunnskap om kompostering, og hvorfor dette er viktig i en bærekraftig utvikling.
INNHOLD: Vi viser barna hvordan vi gjør matavfallet vårt om til god jord som gir næring til ny mat. Vi vil studere komposteringsprosessen på nært hold, og la barna delta i de daglige rutinene rundt komposteringen. Det å så i jord på våren blir en naturlig forlengelse av komposteringen. Refleksjon rundt temaet vil være en naturlig del, særlig blant de eldste barna. Vi vil gjøre ulike eksperimenter innen temaet, fundere over hvorfor det er bra for miljøet med kortreist mat, m.m.
Bærekraft vil være et tema som merkes gjennom de fleste tema. Vi kommer til å fokusere på resirkulering og gjenbruk. Vi kommer til å gi barna en begynnende forståelse av at det vi gjør i dag har noe å si for fremtiden. Vi kommer for eksempel til å snakke om vannets kretsløp og at vi må ta vare på vannet og kloden vi har. Vi kommer til å plante i kjøkkenhagen vår og bruke den som en læringsarena for hvordan planter liker å vokse for så å bli til mat.
Inne på avdelingen vil vi ha ulike eksperiment med barna som for eksempel å legge mat og andre objekt i gjennomsiktige beholdere for å se hva som brytes ned og hva som ikke gjør det. Vi kommer til å ha beholdere med rent og skittent vann, kanskje se om vi klarer å filtrere noe vann for å gjøre det renere. På denne måten kan vi få mange gode refleksjoner om at vi må passe på at vi har rent vann og ikke kaster ting i naturen som ikke brytes ned.