Satsingsområder i Hauglegda barnehage

Lek og inkludering

Barns lek er indre motivert og lystbetont, det gir glede og læring. Gjennom leken utvikler barna erfaringer med samspill og livets utfordringer. De tar del i det kjente og ukjente, de lærer, bearbeider opplevelser og skaper noe nytt ut fra erfaringer. Lek er barnas viktigste aktivitet, de leker fordi det er gøy. I samhandling med andre lærer barna om seg selv og bygger opp sin identitet, samt en forståelse for verden rundt dem.  I samspill med andre barn bruker barna ulike former for kommunikasjon, og lærer seg viktige samhandlingsregler som de tar med seg videre i møte med nye mennesker.

Alle barn skal bli tatt på alvor! Det gjør vi ved for eksempel å lytte, utøve omsorg, skape trygghet og vise respekt for alle. Vi legger til rette for gode lekemiljø hvor barna kan påvirke. Alle ansatte er rollemodeller i dette arbeidet. Vi skal skape mestring, gi støtte og utvide leken til barna.

Gjennom den sosiale leken dannes vennskap, lekevenner og gode relasjoner på tvers av alder, språk og kulturell bakgrunn.  Vi jobber for å skape et trygt og godt barnehagemiljø, der alle barn føler felleskap og anerkjennelse for dem de er som mennesker.

to barn ute og leker under et tre. foto.  - Klikk for stort bilde

Vennskap og lagånd

I barnehagen dannes ofte det første vennskapet. Vennskap kan oppstå spontant eller det kan bygges opp over tid. Vennskap er viktig for alle barn, uansett alder. I rammeplanen står det følgende: 

I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt felleskap.

Sosial kompetanse er en forutsetning for å kunne fungere godt sammen med andre. Forskning viser at barns evne til å etablere vennskap er nært knyttet opp til deres lekekompetanse og sosial kompetanse. Felles opplevelser kan være veien til nye vennskap.

Det er ansattes ansvar å legge til rette for gode lekerelasjoner og vennskap.

Relasjonsarbeid – ansattes ansvar

I Hauglegda vil vi arbeide med trygghetssirkelen som et av våre fordypningsområder. Hovedfokuset er tilknytning til barnet, og det å se når barnet trenger støtte og når det trenger å utforske. 

Målet er å bevisstgjøre og styrke utvikling av personalets relasjonskompetanse. Det vil blant annet si at vi arbeider med å styrke vår kompetanse i møte med barn, foreldre og hverandre. Vi har fokus på ansattes rolle ved å arbeide med kommunikasjon og forståelse. Det handler bl.a. om at vi skal forsøke å forstå den andres opplevelse og hva som skjer i møte og i samspillet mellom oss. Dette innebærer bevissthet om våre verdier og holdninger, samt bevissthet omkring hvilken betydning personlig væremåte og egne erfaringer har for måten vi går inn i en samhandling på.

Ansvaret for å utvikle og forsterke gode relasjoner mellom personale og barn, ligger alltid hos den ansatte. Vi skal vise omsorg og varme, være sensitive overfor barnets signaler, anerkjenne og ta lederskap i situasjoner som krever det. Vi skal støtte barna til å oppleve mestring, læring og utforskning. Vi skal være nysgjerrig på barnet og søke å forstå det. I hverdagen vår er humor på barns premisser viktig. Humor forsterker bl.a. fellesskapsfølelsen og trivselen, samtidig som den gir glede og frigjør energi.
Gode relasjoner mellom ansatte og det enkelte barn, samt mellom barna, er også en forutsetning for et godt og stimulerende lekemiljø
 

Ei gruppe barn sitter i ring, sett ovenfra.  foto - Klikk for stort bilde

Regional kompetanseutvikling (REKOMP)

I 2021 startet barnehagene i Molde opp Regional kompetanseutvikling (REKOMP). Dette skal bidra til at barnehagene i romsdalsregionen utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Det er høgskolen i Volda som sammen med Kunnskapsnett Romsdal – barnehage har det faglige ansvaret og ansvar for praktisk planlegging og gjennomføring.

I perioden 2021 – 2026 skal alle barnehagene delta på kompetanseheving i 3 tema; Psykososialt barnehagemiljø/livsmestring (aug. 21 – feb. 23), Sosial bærekraft (feb. 23 – aug. 24), Kunst/kultur/kreativitet (aug 24. – jan. 2026). Det er tenkt at vi skal bruke tre semester på hvert tema.

Psykososialt barnehagemiljø og livsmestring

Vi valgte å starte med prosjektet om psykososialt barnehagemiljø og livsmestring fordi det ligger tett opp til det barnehagene våre allerede har jobbet mye med – trygg tilknytning og voksenrollen i møte med barn.

Psykososialt barnehagemiljø er kort fortalt en betegnelse på psykiske og sosiale forhold i barnehagen av betydning for helse og mental fungering. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Etter drøftinger og diskusjoner i hele personalgruppen satt vi igjen med problemstillingen:

Hvordan kan vi i vår enhet jobbe for å skape en felles forståelse av begrepet inkludering?

Problemstillingen blir med i det videre arbeidet og kan endres på etter hvert som prosjektet utvikler seg. Vi mener at endring må starte med oss selv og derfor er en felles forståelse for hva begrepet inkludering betyr og innebærer en forutsetning for godt inkluderingsarbeid. Vi må få felles kunnskap om temaet, definere og skape felles holdninger til begrepet og jobbe frem gode felles ferdigheter i personalgruppen for å iverksette tiltak og nå de målene vi setter oss.

Sosial bærekraft – et trygt og godt barnehagemiljø

Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden.

Sosialt bærekraftige samfunn handler om samfunn preget av tillit, trygghet, tilhørighet og tilgang til goder som arbeid, utdanning og gode nærmiljø. Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet og lære bara å ta vare på seg selv og hverandre. 

Vi har valgt å tilnærme oss dette arbeidsfeltet gjennom implementering av Utdanningsdirektoratets kompetansepakke for et Trygt og godt barnehagemiljø. Kompetansepakken er omfattende og tar for seg flere refleksjonsoppgaver og temaarbeid innenfor følgende moduler:

  • psykososialt barnehagemiljø
  • følge med, melde fra og undersøke
  • tiltak
  • skriftlig plan
  • fellesskapende aktiviteter
  • barns utvikling

Arbeidet med et Trygt og godt barnehagemiljø fikk en pre-start høsten 2022 i forbindelse med foreldremøtet der mobbeombudet i Møre og Romsdal var til stede og holdt et foredrag. I starten av 2023 startet enheten overgangen fra prosjektet om Psykososialt barnehagemiljø og livsmestring der vi jobbet med inkluderingsbegrepet, til det gjeldende prosjektet om Sosial bærekraft der et Trygt og godt barnehagemiljø er temaområdet. Mobbeombudet var deltaker på et fagmøte der alle pedagogene i enheten var til stede, og i dette møtet ble det nedsatt prosjektgrupper til å lage en prosjektplan og drive arbeidet fremover. Det er planlagt at dette prosjektet vil holde på hele barnehageåret 2023 – 2024. 

Trygghetssirkelen – COS

I vår enhet har vi over flere år jobbet med tilknytningsteori. Begrepet tilknytning beskriver hvordan en tidlig i livet knytter seg følelsesmessig til nære omsorgspersoner. Trygghetssirkelen bygger på mange års forskning rundt tilknytningsteori og viser oss hvordan de grunnleggende behovene henger sammen. 

Sirkelen viser oss at barnet har i hovedsak har to omsorgsbehov:

  • Barnet trenger en omsorgsperson som er en trygg base, som barnet kan våge bevege seg bort fra, utforske uten å bli forlatt
  • Barnet trenger også en omsorgsperson som er en sikker havn, som alltid er der for å ta imot når barnet har behov for nærhet eller trøst fra den voksne.
"I nedre del av sirkelen ser vi barnets avhengighet og beskyttelsesbehov, altså tilknyttingsbehovet. Hånden som tar imot nederst til venstre representerer den sikre havnen i form av en nær og trygg voksen som banet kan få hjelp, trøst og nærhet hos når trygghetsbehovet er "slått på".   I øvre del av sirkelen ser vi at barnets selvstendighet og utforskertrang, barnets behov for å erobre og mestre verden. Den øverste hånden representerer også den voksne, men her er hånden en trygg base for barnets utforskertrang.   - Klikk for stort bilde Bilde: Glen Cooper, Kent Hoffmann, Bert Powell, Siren Halvorsen

 

I barnehagen skal vi møte barnet der det er på sirkelen og støtte det i de følelsene og behovene det har.

I Hauglegda og Øvre Bergmo er store deler av personalet kurset i Trygghetssirkelen, både faste ansatte og vikarer. Vi har jobbet med trygghetssirkelen som tema i felles refleksjonsmøter og vi reflekterer jevnlig over tema og «case» oppgaver, og knytter det til praksis på avdeling.

Mange av våre pedagoger er sertifisert i Cos-P (Circle of security- Parenting) og kan holde kurs for foreldre, noe vi har som ambisjon å tilby våre foreldre hvert år.

Barn leker i snøkledt bakke. Foto - Klikk for stort bildeFine uteområder.