Består av Knøttene (3-4 år) og Friluft (5 år).
Pedagogisk leder: Synøve Aandal (Friluft) og Wenche Roset (Knøttene).
Kontakt:
Telefon til avdelinga: 91 65 27 22.
Vi anbefaler at du bruker appen Min barnehage til å kontakte oss.
Les mer om og last ned appen Min barnehage her
Plan for hva vi skal jobbe med
Tema:
Antall, tall, telling.
- Kommunikasjon, språk og tekst
- Antall, rom og form
Mål:
- Oppleve glede over å utforske og leke med tall.
- Kjenne igjen noen tall, og erfare at hvert tall står for en bestemt mengde.
- Få erfaringer med tall og mengde gjennom hverdagsaktiviteter, samarbeid og lek.
Metode:
- Turer i nærmiljøet, der vi leker og eksperimenterer med telling og mengde.
- Spill
- Trampolineboka(5 åringer)
- Språksprell(4 åringer)
- Bøker
- Sanger
Tema:
Advent og jul
- Etikk, religion, filosofi
- Kunst, kultur og kreativitet
- Nærmiljø og samfunn
Mål:
- Bruke førjulstiden til juleforberedelser
- Skape ro, kos og stemning i en hektisk førjulstid
- La barna få kjennskap til noen av julens tradisjoner.
- Lære noen julesanger
- Få felles opplevelser
Metode:
- Få erfaringer fra kristne høytider og tradisjoner
- Adventsstund med adventskalender
- Nissefest
- Luciafeiring
- Baking
- Lage julegaver
- Synge julesanger
- Lese julebøker og fortelle julefortellinger
- Turer i nærmiljøet.
Tema:
Vinter og eksperimenter
- Natur, miljø og teknologi
- Kropp, bevegelse, mat og helse
Mål:
- Bli kjent med årstiden og få gode opplevelser ute om vinteren.
- Bli kjent med ulike vinteraktiviteter.
- Gi rom for undringer og erfaringer med vinteren - eksperimenter
- Få kjennskap til dyras tilpasning til vinteren.
Metode:
- Eksperimentere med vann, snø og is.
- Være med å tenne bål, og lage mat på bål.
- Lære om dyra om vinteren
- Trampoline (5 åringer)
- Språksprell (4 åringer)
Tema:
Kroppen min
- Kropp, bevegelse, mat og helse
- Kommunikasjon, språk og tekst
Mål:
- Bli kjent med kroppen og hva ulike deler av kroppen heter, og hva den gjør
- Bli kjent med regler og grenser for kropp
- Erfare at vi er både like og ulike
Metode:
- Salaby «jeg vet»
- Trampoline (5 åringer)
- Språksprell (4 åringer)
- Bøker
- Bilder, filmer
- Spill og puslespill
- Bruke kroppen på turer i naturen.
- Fysisk aktivitet inne og ute
- Karneval
Tema:
Vår og påske
- Natur, miljø og teknologi
- Etikk, religion, filosofi
Mål:
- Få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lære av naturen og utvikle respekt og begynnende forståelse av hvordan de kan ta vare på naturen
- Bli kjent med hva som er spesielt for årstiden vår, og se på endringene i naturen
- Gi rom for undring og eksperimentering i naturen
- Bli kjent med fugler, dyr og insekter som dukker opp om våren
- Bli kjent med noen vårblomster og planter
- Lære noen enkle vårsanger
- Bli kjent med påsketradisjoner
Metode:
- Resirkulering, gjenbruk – barna får lære om kildesortering
- Ha prosjekter om dyr og planter om våren – lage terrarium, herbarium, presse blomster, lage insekts-hotell
- Så og plante i kjøkkenhagen.
- Bøker
- Sanger
- Trampoline (5 åringer)
- Språksprell (4 åringer)
- Turer i naturen
- Formingsaktiviteter
- Påskefrokost
Tema:
Sang og musikk. 17. mai
- Nærmiljø og samfunn
- Kunst, kultur og kreativitet
Mål:
- Lære nye sanger og sangleker
- Oppleve glede og felleskap ved sang, sangleker og dans.
- Gi barna erfaringer med ulike rytmeinstrumenter og leke med lyd og rytme.
- Lære om tradisjoner i forbindelse med nasjonaldagen
Metode:
- Sang og sangleker
- Bruke rytmeinstrumenter
- Lytte til musikk
- Bøker
- Formingsaktiviteter
- Bruke naturen
- 17. mai feiring i barnehagen med leker, aktiviteter
- Trampoline (5 åringer)
- Språksprell (4 åringer
Tema:
Sommer
Mål:
- Oppleve naturen i årstiden sommer
- Ha positive opplevelser sammen
- Lære noen leker og sommeraktiviteter
Metode:
- Være mye ute
- Gå på turer i nærmiljøet
- Bøker
- Sanger
- Formingsaktiviteter
- Uteleker, regelleker og sangleker
- Trampoline (5 åringer)
- Språksprell (4 åringer)
- Egen sommerplan med aktiviteter for siste halvdel av juni, juli og august.
- Sommeravslutning
Sist endret 24.11.2023 09.19