Plan for tilvenning

Målet for tilknytningsperioden er ikke å trene opp barn og foreldre til å si «ha det», men å gjøre barn og foreldre så trygge på barnehagen at det oppleves greit å skilles.  

Vår erfaring viser at det er viktig å få til en god start ved å skape trygghet og trivsel, og et godt samarbeide med dere foreldre. Vi vet at barna trenger tid for å venne seg til hverdagen i barnehagen.  At barnet ser at foreldrene er tygge på de voksne i barnehagen, kan gjøre det lettere å godta at foreldrene forlater barnehagen. Hvor lang tid dette tar, varierer for hver enkelt familie, og det er foreldrene i samarbeid med personalet/tilknytningspersonen som planlegger dette ut i fra barnets behov.

Hvert barn har sin tilknytningsperson i barnehagen, som i starten er primærkontakt for barnet og de foresatte. Vi legger derfor til rette for at tilknytningspersonen er tilstede og møter barn og foreldre de første dagene ved oppstart.

En god start

… er å forberede barnet på at det skal begynne i barnehagen. Bruk gjerne tiden før barnet starter til å besøke barnehagen i utetiden. Det er viktig å skape en trygg ramme rundt barnet de første dagene. Alltid huske å si ha det til barnet når du går selv om barnet er i lek. Snakk med personalet om du føler deg usikker, og HUSK det er lov og naturlig som foreldre å føle at det er vanskelig å forlate barnet og overlate det til andre.
Hvis barnet gråter er det viktig å møte barnet med trøst og anerkjennende holdning «Jeg skjønner at du er lei deg når jeg må gå fra deg». Gråt er barnas kroppsspråk, og deres måte å si fra om noe ikke er helt greit. Personalet trøster barnet mens vi vinker til mor eller far.

Personalet har kompetanse på hvordan de skal takle tilknytningsperioden, og det er viktig at foreldrene stoler på at vi mestrer å trygge barnet og gi det et godt barnehagetilbud. Er foreldrene trygge, blir også oppstarten i barnehagen lettere for barnet. Under følger en beskrivelse av hvordan tilknytningsdagene kan gjennomføres i praksis:

Dag 1 (Varighet: 2 timer): Vi hilser på hverandre

Primærkontakten tar i mot dere, og vil være deres nærmeste kontaktperson de første dagene. Barnet får en garderobeplass, og dere blir vist rundt på avdelingen. Her blir dere informert om avdelingens rutiner og innholdet i ukedagene.

Dag 2 (Varighet: 2-3 timer): Vi bruker litt tid alene med barnet ditt mens du er i nærheten

Primærkontakten tar imot dere på dag nummer 2, og bruker dagen til å bli enda bedre kjent med barnet ditt. Det er ønskelig at du er tilstede, men om mulig litt på avstand. Barnet skal ikke oppleve at du er for langt unna. Primærkontakten overtar mer ansvaret for barnet, men du som foresatt skal bli med på stell, måltid og legging av barnet. Denne dagen ønsker vi at du trekker deg unna litt, gjerne sitte på pauserommet.

Dag 3 (varighet 3-4 timer): Barnet ditt vil være i samspill med andre barn

Primærkontakten tar imot dere også på dag tre, som er litt annerledes enn de to foregående dagene. Hvor lenge du ønsker at barnet skal få «prøve seg» alene, er noe du kan ta opp med 
primærkontakten. Du kan velge mellom å være i barnehagen, eller forlate barnehagen og være lett tilgjengelig i nærområdet.
Før du forlater barnet er det viktig at både barnet og primærkontakten og barnet får beskjed, og at primærkontakten er sammen med barnet når du går. På slutten av dag tre vil vi sammen vurdere om barnet ditt skal være uten deg i barnehagen på dag fire.

Dag 4 (Varighet: hele dagen): En kort normaldag hvis barnet er klar for det

Også på dag 4 blir dere tatt imot av primærkontakten. Denne dagen varer fra fire timer til ut dagen, avhengig av ditt og barnets behov, og barnehagens anbefaling.

Den første og «vonde» avskjeden

Ikke vis usikkerhet. Fortell barnet at du skal gå – og gå når du har sagt at du skal gjøre det. Viser du usikkerhet blir barnet usikkert, og tilknytningsperioden kan ta lengre tid. Det er viktig at barnet får erfaring med at foreldrene ikke går før de sier fra – og at de kommer tilbake etter en tid.

Ikke snik deg ut

Ikke la deg friste til å snike deg ut uten at barnet merker det. Det kan gjøre barnet utrygt. Barnet skal erfare at foreldrene går, og at de kommer tilbake. Det skaper forutsigbarhet for barnet.

Hva om barnet ditt gråter?

Om du forlater et barn som gråter og klamrer seg fast til det, er det ikke unaturlig å føle seg som en dårlig forelder og tenke at barnehage var en dårlig idé. Erfaringene i barnehagene tilsier at barnets gråt stilner like etter at foreldrene har dratt. Men det kan gjøre godt å sende en melding til barnehagen for å høre hvordan det har gått etter at man har forlatt et gråtende barn.

Gode råd til nye foreldre:

  • Ha ikke for mange forventninger i starten
  • Det er like mye tilvenning for deg som for barnet ditt
  • Ta god tid i tilknytningsperioden, slik at du har mulighet til å få innsikt i rutiner og systemer. Spør gjerne.
  • Når tiden er inne til å være litt borte fra barnet, er det viktig å gjøre avskjeden tydelig. Snakk gjerne med barnet.
  • Gjør klar avtale om når du er tilbake, og hold avtalen.
  • Vær tilgjengelig på telefon.
  • Snakk om barnehagen når du kommer hjem. La barnet snakke eller snakk selv om noe hyggelig som skjedde, og eventuelt noe hyggelig som skal skje i barnehagen neste dag.