Verdiplattformen for KvaSt

Barnehagens formålsparagraf

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Vi skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon. Med dette forstås likeverd, nestekjærlighet, menneskeverd, ærlighet, toleranse og rettferdighet. Dette er verdier vi finner igjen i ulike religioner og livssyn, og er forankret i menneskerettighetene. 

Menneskerettighetene 

Barnehagens verdiformidling skal praktiseres i overensstemmelse med menneskerettskonvensjoner som Norge er bundet av. Barna skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Demokrati

Vi ser det som en verdi at innholdet i hverdagen springer ut fra barnas egne interesser og spørsmål. Barnehagen skal være en møteplass for læring og demokrati, der leken er essensiell som samværsform og væremåte. Mangfold, engasjement og nyskaping skal være bærebjelker i det byggverket vi ønsker å skape. 

En pedagogisk virksomhet og et omsorgstilbud 

Kvam og St. Sunniva barnehager er både en pedagogisk virksomhet og et omsorgstilbud. Det betyr at vi skal gi barna utfordringer tilpasset alder og funksjonsnivå samt styrke barnets muligheter for læring og aktiv deltakelse. Samtidig skal vi gi trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger og ha en helsefremmende og forebyggende funksjon.

Tilstedeværende voksne med oppdatert kunnskap 

For å ivareta disse funksjonene må vi ha voksne som støtter barnet ut fra hans/hennes egne forutsetninger. De voksne må legge til rette for situasjoner som gir skaperglede, utforskertrang og undring. Vi må sørge for fysiske, sosiale og kulturelle kvaliteter som er i samsvar med oppdatert kunnskap om barndom og barns behov.

Barndommens egenverdi

Barnehagen skal bidra til trivsel og glede, og anerkjenne barndommens egenverdi. Leken er læringsarena nummer en, der fellesskap og vennskap utvikles, og utfordringer og trygghet går hånd i hånd.

Barnet som subjekt - medvirkning

Barnet er et selvstendig individ som skal medvirke i sin barnehagehverdag som et eget subjekt, på likeverdige vilkår, sammen med de øvrige aktørene i barnehagen. Fellesskap, toleranse, likeverd og medansvar er verdier som barnehagen skal formidle. Innlevelse i andre menneskers situasjon vil bidra til solidaritet og medmenneskelighet. Barnehagen skal legge grunnlaget for livslang læring og aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn. 

Samspill og relasjoner 

I daglige gjøremål og alt samvær har vi bevissthet på hvordan vi samspiller med hverandre, hvordan vi omtaler hverandre, og hvordan vi kan hjelpe hverandre til å øke vår relasjonskompetanse. 

Åpenhet

Noen vet kanskje hva et barn er, men det er ingen som vet hva det kan bli. Noen vet kanskje hva en barnehage er, men det er ingen som vet hva den kan bli. Noen vet kanskje hva verden er, men det er ingen som vet hva den kan bli.

Dette sitatet av Ann Åberg beskriver den åpenheten vi som jobber i barnehage ønsker å være i besittelse av, for at det enkelte barnet, vår barnehage, og den store vide verden skal kunne utvikle seg så optimalt som mulig ut fra de forutsetningene som fins.