Dagsrytme i Midsund barnehage

Myke forutsigbare overganger som gir trygghet.

Velkommen til en ny dag:

En voksen tar imot barn og foreldre. Alle skal føle seg ventet og ønsket.
Informasjonsutveksling.
En god start er viktig for resten av dagen. 

Frokost og lek:

De som kommer før kl. 09.00 får frokost ved bordet. En hyggestund. De andre barna, og etter hvert som barna har spist ferdig får de leke, spille spill og lignende.

Samling, aktivitet, utelek og turer:  

Vi snakker om «dagen i dag». Vi snakker om tema som er viktig å snakke om. Vi skal vekke interesse for ulike fagområder, gjennom lesing, fortelling, sang, drama, turer og andre aktiviteter.  Barna skal kjenne seg trygg på det som skal skje.

Lunsj:

Vi dekker bord med sunn og fristende mat der barna gradvis skal greie å smøre brødskiven selv. Vi øver på å sitte fint ved bordet, snakke til de som sitter ved siden av, sende hverandre pålegg etc. 
Lunsjen er en flott arena for språklæringen!
En dag i uken er det varm lunsj.
Lære å sette kopper/tallerken på benken når en er stor nok til det. 
En hyggelig og sosial stund.
Soving/hviling etter behov. 

Utelek:

I uteleken får barna fritt spillerom til å bli kjent med egen kropp og mestring.  Dette lærer en gjennom ulike aktiviteter i flatt og ulendt terreng. Her er de voksne veldig viktig for å hjelpe barnet videre i utviklingen - både motorisk og mentalt.  De voksne skal bidra til variert lek og skape trygge rammer rundt hvert enkelt barn. Vi går turer i nærområdet for å gi variasjon og åpne opp for nye opplevelser. 

Frukt:

Ca. 14.30 er det godt å roe litt ned og kose seg med frukt. Av og til yoghurt og/eller knekkebrød. 

Takk for i dag:

Barnet skal oppleve positiv kontakt mellom personal og foreldre. Informasjonsutveksling ved dagens slutt etter behov.

Henting må skje innenfor åpningstiden.