Satsingsområder i St. Sunniva barnehage

Vi prøver å implementere drama, musikk og forming i barnehagehverdagen vår, og opplever at barna har stort utbytte og mye glede av å få uttrykke seg gjennom de estetiske fagene.

DRAMA i barnehagen er i hovedsak frivillig og spontan, og oppstår i et samspill mellom to eller flere barn – også kalt rollelek. Slik lek er en god kilde til samspill og relasjonsbygging mellom barna, som igjen fører til trening i turtaking, sosiale spilleregler, empati og omsorg. I tillegg til å være frivillig og spontan kan den også være pedagogisk tilrettelagt. Dette kan eksempelvis innebære at en voksen legger opp til at barna skal få spille ut en fortelling med både kostymer og andre rekvisita. St. Sunniva har som tradisjon at de eldste barna dramatiserer et selv valgt/laget eventyr som de viser frem på den årlige sommeravslutningen. 

MUSIKK i barnehagen dreier seg blant annet om sang, dans og spille på instrument. Sang og musikk gir barna en rekke gevinster som for eksempel å skape ro, fart, spenning og bevegelse, samt en følelse av å være medlem i et fellesskap og føle tilhørighet i en gruppe. I tillegg er det en god kilde til både språkstimulering og samspillsstimulering. For de yngste barna i barnehagen står bevegelse til sang og musikk sentralt. Ikke bare gjennom voksenstyrte samlinger og lek, men også i ulike hverdagsaktiviteter som påkledning, bleieskift og ryddetid. For små barn er bevegelsesleker med sang og musikk det første møtet med drama og rollelek. 

FORMING i barnehagen skal stimulere barnas kreative og sanselige utvikling. Vi er opptatt av at barna skal få utforske, skape, eksperimentere og gjøre seg kjent med ulike materialer, og kjenne på mestringsfølelsen i det å lage noe selv eller sammen med andre. 

Alle de tre elementene går inn i hverandre – vi er opptatt av det som skjer i nuet, og ønsker med det at barna skal få en god, estetisk opplevelse fremfor det å oppnå det perfekte sluttproduktet. Barna skal få være til stede i her-og-nå situasjonen, og kjenne på det å mestre. I det øyeblikket barna føler at de får det til er de i flytsonen.

Vi er opptatt av å ta utgangspunkt i det barna liker og viser interesse for, og slik å la dem medvirke i egen barnehagehverdag. Samtidig introduserer vi dem også for ny litteratur, musikk, instrument, utkledningstøy og materiell som kan bidra til videreutvikling av det de allerede har og kan. 

 

Hendene til et barn og en voksen på ei tromme. Foto. - Klikk for stort bildeMusikk