Trygg tilknytning

Trygghet og trygg tilknytning har, i tråd med økt bevissthet rundt barns psykiske helse, fått et utvidet fokus i pedagogikken de senere år.

Tilvenningstiden i barnehagen legges opp etter hvert enkelt barns behov og målet er å trygge barnet, heller enn at foreldrene skal komme seg raskest mulig tilbake i jobb. Rammeplanen forteller oss følgende om den første tiden i barnehagen; 

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.  (Utdanningsdirektoratet, 2017) 

Personalets kompetanse

«Circle of Security Parenting» (Trygghetssirkelen) er en arbeidsmodell som først ble introdusert i enheten vår i 2016. Siden da har den vært en del av vår pedagogiske praksis, spesielt i tilvenningstiden ved oppstart og overganger innad i barnehagen, men også i det daglige arbeidet med ivaretagelsen av barnas trygghet og omsorgsbehov. Modellen tar for seg barns atferd og behov for omsorg og voksenstøtte i møte med forskjellige utfordringer. Den fungerer som en veileder i forhold til hvordan en skal tolke barnas signaler og gi respons deretter.

   

I Kvam og St. Sunniva barnehager er trygghetssirkelen implementert som handlingsmodell. Flere av våre pedagoger er sertifiserte veiledere innenfor Cos-P og har holdt kurs både for kollegaer og foreldre. Utover dette har mange av våre assistenter og fagarbeidere gjennomgått kurs i Cos-P.

Du kan lese mer om Trygghetssirkelen i barnehagens årsplan.