Godkjenning av barnehager, skoler og SFO etter helselovgivningen

Skal du etablere en ny barnehage eller skole? Eller ønsker du å endre eksisterende barnehage eller skole? Da må dette godkjennes av kommunen.

Det er eiers ansvar å søke om godkjenning. Når du søker anbefales det å ta utgangspunkt i Helsedirektoratets veileder til forskriften.

Virksomheter som gir tilsyn og omsorg for barn under opplæringspliktig alder, plikter å søke godkjenning når

1. virksomheten er regelmessig og flertallet av barna oppholder seg der mer enn 20 timer i uka
  2. antall barn som er tilstede samtidig er 10 eller flere når barna er tre år eller eldre, eventuelt fem eller flere når barna er under tre år og
  3. tilsynet utføres mot godkjenning

Virksomheter som tilfredsstiller gjeldende krav til barnehager, har rett til godkjenning.

Søk om godkjenning

Kriterier / vilkår for godkjenning

Godkjenningskravet gjelder for nye virksomheter og ved ombygginger eller bruksendringer ved eksisterende virksomheter.

Det er et grunnleggende krav at virksomhetene skal være helsemessig tilfredsstillende.

Veiledning

Den nye veilederen til helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger finner du på Helsedirektoratets nettsider.

Forskriften favner vidt og har både tekniske krav til bygninger og uteareal og organisatoriske / driftsmessige krav om psykososiale forhold, smittevern, hygiene, sikkerheten etc. (internkontroll). De bygningstekniske kravene samsvarer i stor grad med byggeforskriftene og vil normalt bli ivaretatt gjennom byggesaksbehandlinga.

Vedlegg

Til søknaden må du legge ved:

• Plantegning snitt/fasade
  • Plantegning over uteområdet
  • Situasjonsplan
  • Innredningstegninger

Saksbehandling

Helsetjenesten vil følge veilederens anbefaling om en to-trinns godkjenningsprosess som i korte trekk vil være slik:

Trinn 1: Søknad om samtykke for lokaler og uteområder til barnehager og skoler

Søknad for trinn 1, med vedlegg,  sendes kommuneoverlegen per e-post.

Dette vil i praksis ligge nært opp til saksgangen rundt Arbeidstilsynets behandling av byggesaker. Vi får en søknad om samtykke til å starte prosjektering og byggearbeider. Søknaden omhandler praktisk/teknisk informasjon om uteområde og bygningsmasse, og det er nærliggende å se for seg at det fylles ut av arkitekt eller annen representant for eier eller tiltakshaver. Grunnlaget for søknaden (tegninger og andre relevante vedlegg) vil være tilnærmet det samme som går til Arbeidstilsynet.

Vi vil da, i likhet med Arbeidstilsynet, gi samtykke til at prosjektering og etter hvert bygging kan gå som normalt. Helsetjenestens samtykke kan inngå i grunnlaget når byggesaksavdelingen gir oppstart- eller rammetillatelse.

Trinn 2: Søknad om formell godkjenning etter forskriften

Bruk elektronisk skjema for godkjenning for å søke (brukes kun for trinn 2). Skjemaet fylles ut av rektor eller barnehagestyrer. Sammen med søknadens del 1 og en eventuell befaring ved oppstart danner det grunnlag for en endelig godkjenning. Her vil også virksomhetenes internkontrollsystem være et vesentlig element i saksbehandlingen. Når grunnlaget er til stede, vil det bli gitt en formell godkjenning etter forskriften.

Klagemulighet

Du kan klage på kommunens vedtak. Klagen sendes til statsforvalteren.
Annen informasjon

Skal du ha kjøkken må du melde fra til Mattilsynet. Du kan lese mer om rutiner for matservering i barnehager og SFO på matportalen.no

Annen informasjon

Skal du ha kjøkken må du melde fra til Mattilsynet. Du kan lese mer om rutiner for matservering i barnehager og SFO på nettsidene til Mattilsynet.

Veileder for trygg mat i barnehagen (Mattilsynet)

Anbefalinger for mat og måltider i barnehagen (Helsedirektoratet)

Cato Rolland Innerdal
kommuneoverlege