Startlån til å kjøpe bolig

Startlån og tilskudd fra kommunen kan hjelpe deg som har hatt langvarige problemer med å få lån i vanlig bank til å kjøpe eller tilpasse egen bolig.

Du kan få startlån dersom du i lang tid har hatt problemer med å få lån eller tilstrekkelig lånebeløp i en privat bank.

Hva kan du søke om?

• Dersom du ikke får lån i banken kan du søke om å låne hele kjøpesummen hos oss.
  • Du kan få lån til en nøktern og egnet bolig i Molde med hensyn til pris, størrelse og standard.
  • Er du varig vanskeligstilt med svært lav inntekt kan du også bli vurdert for et rente- og avdragsfritt lån kalt tilskudd til etablering, som kan gis sammen med startlån. Dette nedskrives med 5 % årlig over 20 år.

Krav til søker

Du må være over 18 år, ha gyldig oppholdstillatelse og varig bosetting i Norge.

Ektefeller, samboere og registrerte partnere skal søke sammen. Venner eller andre familiemedlemmer kan ikke søke sammen. Unge i etableringsfasen er ikke i målgruppa for startlån.

• Du må være varig økonomisk vanskeligstilt.
  • Du må ha fast inntekt, eller være varig trygdet.
  • Du må kunne betjene renter og avdrag på lånet.
  • Du må ikke ha betalingsanmerkninger.

Vi stiller ikke krav om egenkapital eller kausjon i annen bolig.

Startlån tildeles etter en behovsprøving. Vi legger vekt på om du forventes å ha langvarige problemer med å finansiere eid bolig og om du har benyttet muligheten til sparing.

Søknadsfrist

Du kan søke hele året, det er ingen søknadsfrist.

Slik søker du

Du trenger disse vedleggene:

• Bekreftet kopi av siste års selvangivelse/skattemelding (fås hos Skatteetaten)
  • Lønns- og/eller trygdeslipp for de siste tre måneder
  • Arbeidskontrakt dersom du er i arbeid
  • Vedtak om trygd dersom du har trygdeytelser
  • Dokumentasjon på all annen inntekt enn lønn og trygd
  • Dokumentasjon på all gjeld
  • Dokumentasjon på oppsparte midler eller formue
  • Svar fra banken på søknad om boliglån
  • Hvis du har barn, må du også legge ved: Barnetrygd, bidragsavtale (både for bidrag som du mottar eller betaler) samt eventuell bidragsgjeld, samværsavtale barn delt omsorg.
  • Ved samlivsbrudd må du også legge ved: separasjons-/skilsmissebevilling fra Statsforvalteren, fordelingsavtale signert av begge parter som viser resultatet av det økonomiske oppgjøret (gjeld og egenkapital) ved samlivsbrudd og felles eid bolig.

Fyll ut og send inn søknadsskjema

Du søker elektronisk ved å bruke eSøknad på Husbankens nettside  (krever pålogging med f.eks. BankId på mobil).

Ta kontakt med oss dersom du trenger hjelp til utfylling av søknad.

Hva skjer videre?

Søknaden blir gjennomgått av oss for eventuell manglende dokumentasjon. Dersom din søknad mangler dokumentasjon, vil du høre fra oss innen ca. en uke. Da vil du få en frist på cirka fire uker til å ettersende etterspurt dokumentasjon.

Søknaden din vil bli behandlet så snart som mulig. Saksbehandlingstiden regnes fra tidspunktet en søknad er fullstendig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, får du skriftlig beskjed om det.

Når din søknad er behandlet får du et skriftlig vedtak med begrunnelse for enten innvilgelse eller avslag. Innvilgelser gjelder i tre måneder, men kan forlenges etter avtale.

Klage

Får du ikke innvilget søknaden, vil vi i vedtaket gi deg en begrunnelse for dette. Klagefristen er tre uker fra du mottar vedtaket. Forklar hvorfor du mener at vedtaket bør endres. Husk å legge ved dokumentasjon dersom du har nye opplysninger i saken.

Dersom vi opprettholder avgjørelsen i saken, blir den sendt videre til klagenemnda i kommunen for avgjørelse. Vi gjør oppmerksom på at ved klage kan det gå opp til to måneder før du får svar.

For deg som allerede har startlån

Det er kommunen som innvilger lånet ditt, men det er Intrum som vil ha oppfølgingen med deg som kunde når det gjelder betaling og andre spørsmål rundt lånet. På MinSide hos Intrum finner du en selvbetjeningsløsning med informasjon om lånet ditt.

Lover og forskrifter

Startlånsordningen reguleres av Husbankens forskrift om startlån

Nyttige lenker

Informasjon om startlånsordningen Husbankens nettsider.

Amalia-Diana Prodan
saksbehandler startlån
Mobil 91 65 27 42

Postadresse:
Forvaltning helse- og omsorgstjenester
Rådhusplassen 1
6413 Molde

Besøksadresse (kun ved avtale):
Moldetrappa 2
6413 Molde