Krav til digitale plankart

For å sikre en enkel og god dataflyt mellom kommunen og alle brukere av kommunens kartdata, stiller vi krav til den digitale plandataleveransen.

Kravene gjelder for utarbeidelse av planforslag eller planendring etter plan og bygningsloven.

Det er derfor viktig at kommunens kartdata etableres og forvaltes i henhold til enhver tids gjeldende nasjonale standarder for kart og geodata, jf. kart- og planforskriften kapittel 3, § 9 – 11

Basiskartet

Bakgrunnskartet til Molde kommune er etablert etter SOSI-standarden (Samordnet opplegg for stedfestet informasjon) og FKB produktspesifikasjoner (Felles kartdatabase).

Det digitale kartgrunnlaget er geografisk forankret og kartdataene skal aldri roteres, skaleres, flyttes, klippes ut eller limes tilbake. 

For framstilling av bakgrunnskart i et plankart gjelder følgende krav: 

  • Uttaksdato for bakgrunnskartet bør ikke være eldre enn 6 mnd. for områder i byer og tettbygde strøk. Oppdatert kart bestilles via bestillingsløsning på kommunens nettside. SOSI-fil for gjeldende reguleringsplan/kommuneplan bestilles også her. 
  • Ikke kartlagte/klarlagte eiendomsgrenser må være bestemt og oppmålt, spesielt i planens yttergrenser. 
  • Kartet skal være komplett med gatenavn, stedsnavn, gårds- og bruksnummer, bygninger og veier. Spesielt gjelder dette henvisninger som er omtalt i planen. 
  • Bakgrunnskartet skal utformes som et strekkart, uten fylte eller skraverte flater og framstilles i gråtoner (RGB 153-153-153).
  • Utlevert kart er i koordinatsystem Euref89-UTM sone 32, med høyde referert til NN 2000.

Krav jamfør Nasjonal produktspesifikasjon for arealplan og digital planregister (NPAD), del 1

Plandata

Digital konstruksjon

Digitale arealplaner som leveres til Molde kommune skal framstilles etter gjeldende SOSI-standard og Nasjonal produktspesifikasjon for arealplan og digitalt planregister (NPAD). På regjeringens nettside finner du lenker til gjeldende tegneregler, feltnavn til arealplaner og Kartverkets ressurssider for planarbeid og SOSI-kontroll. 

  • Planavgrensningen avtales på oppstartsmøte og lages i digital form av kommunen. Alternativt lages denne av forslagsstiller og sendes kommunen for kontroll. Planavgrensning skal/bør følge klarlagte eiendomsgrenser, tilgrensende formål/plangrense og senterlinje veg. (Når ekstra areal inkluderes for opprydding i kommunens plankart, blir ekstra areal ikke medregnet i prisberegning.)
  • Ingen punkt/kurver/flater/tekst skal befinne seg utenfor plangrensen. 
  • Planen skal konstrueres matematisk korrekt etter geometriske prinsipper. Veisider skal være parallelle, og kurver konstrueres med radius. 
  • Ved regulering i flere vertikalnivå skal hvert nivå leveres på separate filer.
  • Dersom ønskelig å vise flere detaljer enn det som er juridisk bindende må det lages illustrasjonsplaner i tillegg til plankartet. 

Tegnforklaring, tittelfelt og rutenett

Tegnforklaring skal være i overensstemmelse med de formål, benevnelser, streksymboler og lignende som benyttes i plankartet.

  • Formål skal grupperes i henhold til pbl. § 12-5.
  • Navn på plan fastsettes i samråd med kommunen.
  • PlanID fastsettes av kommunen før oppstartsmøte, og skal føres inn i tegnforklaringen.
  • Målestokk skal vises på plankartdokument med målestokktall og målestokklinjal, og må samsvare med detaljeringsgraden i planen. Reguleringsplaner er normalt i målestokk 1:1000 eller 1:2000, men 1:500 kan brukes der detaljeringsgrad krever det. 
  • Det skal angis kilde og dato for basiskart (FKB), koordinatsystem, høydegrunnlag, ekvidistanse (og papirstørrelse for valgt målestokk.) 
  • Saksbehandlerfeltet skal fylles ut og ajourholdes i henhold til saksgang med datoer, signaturer, forslagsstiller, hvem som hat utarbeidet plankart og eventuelle revisjoner. 
  • Plankartet skal ha rutenett med koordinater påskrevet (x,y). 

Kontroll av innsendt materiale

Kartfil for digital arealplan skal sendes inn som SOSI-fil, sammen med kontrollrapport fra SOSI-kontroll (Sosi-Vis: gratisprogram fra kartverket). For gjeldende SOSI 4.5.2 skal planforslag kontrolleres mot ..OBJEKTKATALOG Regplanforslag 20190401 * Arealplan Reguleringsplanforslag. Det skal i tillegg sendes inn pdf av plankart og planbestemmelser.

Leveransen skal være godkjent før planen anses som komplett og tidsfrist for saksbehandling starter. Tilbakemelding gis dersom innhold ikke godkjennes. 

Innsending av plandata

Digital arealplan (SOSI-fil), pdf-fil av plankart og bestemmelser sendes til postmottak@molde.kommune.no, og merkes med planID, plannavn, og "Plandata til kontroll" i emnefeltet.

Ved sluttbehandling må forslagsstiller sende inn revidert kartfil og pdf for plankart, bestemmelser og illustrasjoner som må godkjennes før planen kan sluttbehandles.

Se også

Krav til digitale plankart i utskriftsvennlig versjon (PDF, 140 kB)

Planveilederen