§ 1 Gebyret innbefatter
Saksbehandling, administrasjonskostnader knyttet til saken, dokumentkontroll, evt. tilsyn og nødvendige attester. Gebyret omfatter i også «overheadkostnader». Dvs. kostnader som trengs for å drifte enheten, men som ikke nødvendigvis knytter seg til konkrete saker.
Gebyret gjenspeiler faktiske kostnader, og utstedes til tiltakshaver.
§ 2 Gebyrberegningstidspunkt
Gebyr beregnes etter det regulativet som gjelder når søknaden er komplett.
§ 3 Oppdelte søknader
For igangsettingstillatelser faktureres kr. 4 100 per tillatelse.
§ 4 Avslag og søknader som trekkes før behandling
Fullt gebyr.
§ 5 Svært enkle saker og arbeider av ubetydelig verdi
Redusert gebyr kan gis om saksbehandlingen er svært enkel og/eller om det dreier seg om arbeider av ubetydelig verdi, vi beregner da kr. 1 030 per time.
Minstepris kr. 3 100.
§ 6 Søknad om redusert gebyr og klageadgang
Det kan klages på gebyr som er fastsatt skjønnsmessig. Det er ellers mulig å søke om redusert gebyr, vår avgjørelse av søknaden kan påklages.
Klagen rettes til Fylkesmannen i Møre og Romsdal, men sendes Molde kommune.
§ 7 Dispensasjon
Ved mer enn 1 dispensasjon med tilsvarende vurderingstema belastes påfølgende dispensasjon(er) med 50 % av gjeldende satser.
§ 8 Søknad om endring av gitt tillatelse
Søknader om endring av en gitt tillatelse belastes med 50 % av den «posten» det endres til.
§ 9 Tilsyn
Om lag 10 % av byggesaksgebyret innkreves for tilsyn.
§ 10 Gebyr for sakkyndig bistand
Kommunen kan rekvirere sakkyndig bistand iht. plan- og bygningsloven § 33-1 for tiltakshavers regning.
§ 11 M2
Der betegnelsen m2 er benyttet er ment bruksareal (BRA) beregnet etter Norsk Standard (NS) 3940.
§ 12 Ulike gebyrtyper, samlet gebyr
Der en sak medfører flere ulike gebyrtyper legges gebyrene sammen, i saker der det må gis tillatelse etter ulike regelverk kan det også tilkomme flere typer gebyr.
§ 13 Kombinerte bygg
Det faktureres for hver kategori basert på areal/boenheter.