Bo og habilitering i balanse

Bo og habilitering er den største enheten i kommunen. Tjenesten har hatt et stort merforbruk over flere år, og prognosene viser at det vil fortsette.

Hva skal vi gjøre?

Prosjektet har som mål å finne svar på hvordan kommunen kan oppnå økonomisk balanse innenfor bo- og habiliteringstjenesten. Vi skal foreslå løsninger som enten øker budsjettet eller effektiviserer driften for å løse de økonomiske utfordringene.

Hvordan gjør vi det?

Prosjektet ledes av Ikaro Solutions, som samarbeider med en intern gruppe bestående av økonomi- og personalrådgivere, enhetsledere, samt representanter fra tillitsvalgte og verneombud. I analysefasen vurderes ulike alternativ for å øke budsjettet eller å kutte kostnader. 

Metodikken som brukes i dette prosjektet, skal også kunne brukes på andre kommunale enheter med økonomiske utfordringer i fremtiden.

Hva skjer når?

Prosjektet pågår mellom 1. september og 15. desember 2024, med en implementeringsfase som vil starte i 2025.

Hvordan er prosjektet organisert

Prosjekteiere er Terje Tveeikrem Sæter, leder for stabsområde økonomi og organisasjon og Tanja Thalen, kommunalsjef helse og omsorg. 

Dokumenter

Sluttrapport fra prosjektgruppa (januar 2025) (PDF, 390 kB)

Kontakt

Terje Tveeikrem Sæter
økonomisjef
E-post
Mobil 92 42 38 17
Tanja Thalén
kommunalsjef helse og omsorg
E-post
Mobil 99 03 36 23