Bo og habilitering i balanse

Bo og habilitering er den største enheten i kommunen. Tjenesten har hatt et stort merforbruk over flere år, og prognosene viser at det vil fortsette.

Hva skal vi gjøre?

Prosjektet har som mål å finne svar på hvordan kommunen kan oppnå økonomisk balanse innenfor bo- og habiliteringstjenesten. Vi skal foreslå løsninger som enten øker budsjettet eller effektiviserer driften for å løse de økonomiske utfordringene.

Hvordan gjør vi det?

Prosjektet ledes av Ikaro Solutions, som samarbeider med en intern gruppe bestående av økonomi- og personalrådgivere, enhetsledere, samt representanter fra tillitsvalgte og verneombud. I analysefasen vurderes ulike alternativ for å øke budsjettet eller å kutte kostnader. 

Metodikken som brukes i dette prosjektet, skal også kunne brukes på andre kommunale enheter med økonomiske utfordringer i fremtiden.

Hva skjer når?

Prosjektet  pågår mellom 1. september og 15. desember 2024, med en implementeringsfase som vil starte i 2025.

Hvordan er prosjektet organisert

Prosjekteiere er Terje Tveeikrem Sæter, leder for stabsområde økonomi og organisasjon og Tanja Thalen, kommunalsjef helse og omsorg. 

Kontakt

Terje Tveeikrem Sæter
økonomisjef
E-post
Mobil 92 42 38 17
Tanja Thalén
kommunalsjef helse og omsorg
E-post
Mobil 99 03 36 23