Deltakerkommunene ønsker å etablere lik tildelingspraksis og sikre effektiv saksbehandling. Det er også et mål at innbyggerne skal kunne bo trygt hjemme. Prosjektet skal bidra til å klargjøre både kommunens ansvar og innbyggernes eget ansvar.
Hvorfor gjør vi dette?
Kommunene i regionen står derfor overfor store framtidige utfordringer med flere eldre og færre yngre innbyggere. Det innebærer vesentlig mindre tilgang på arbeidskraft.
I tillegg lever innbyggerne lengre. Møre og Romsdal har en betydelig vekst i antall brukere på institusjon, og kommunene i fylket innvilger mer av institusjonsbaserte tjenester sammenlignet med kommuner i andre fylker.
De fleste pleie- og omsorgstjenester tildeles gjennom vedtak og beslutninger. Siden vi bruker mer ressurser og timer per innbygger i alle aldersgrupper, må kommunene vurdere interkommunalt samarbeid om prioriteringer og tildelingspraksis.
Hvem eier prosjektet?
Prosjektet ble satt i gang etter initiativ fra kommunalsjefene innen helse og omsorg i Romsdal. Kommunene Aukra, Hustadvika, Molde, Rauma og Vestnes inviterte Kristiansund kommune til å delta. Disse kommunene samarbeider nå om dette prosjektet og ønsker å inngå et langvarig, interkommunalt samarbeid.
I innsiktsfasen og underveis vil vi også lære av andre kommuner, samt av innovasjons- og forskningsmiljøer nasjonalt og internasjonalt.
Hva skjer når?
Prosjektdeltakere jobber kontinuerlig ut over høsten 2024.
Målet er å ferdigstille prosjektet og ha klar en politisk sak ved nyttår 2025.
Hvordan prosjektet er organisert:
- Styringsgruppe: kommunalsjefnettverket i Romsdal og kommunalsjef i Kristiansund
- Arbeidsgruppe 1: felles tjenestebeskrivelser
- Arbeidsgruppe 2: veileder til tjenestebeskrivelsene
- Arbeidsgruppe 3: system for veiledning
- Arbeidsgruppe 4: samskaping, innovasjon og kommunikasjon
En tjenestebeskrivelse er en beskrivelse av en tjeneste som kommunen tilbyr til innbyggerne, slik at du får en klar forståelse av hva du kan forvente og hvordan du kan få tilgang til nødvendige tjenester.
Tjenestebeskrivelsen forklarer hva den aktuelle tjenesten innebærer, hvem som kan få den og hvilke krav og forventninger som stilles til både de som mottar tjenesten og de som yter tjenesten.
En tjenestebeskrivelse inkluderer også:
- Kriterier for tildeling: Hvem som er kvalifisert for tjenesten basert på behov og situasjon.
- Søknadsprosess: Hvordan man søker om tjenesten, inkludert nødvendige dokumenter og frister.
- Vurderingsprosess: Hvordan kommunen vurderer søknader, inkludert eventuelle hjemmebesøk eller samtaler med søkeren.
- Tildelingspraksis: Hvordan og når tjenesten blir tildelt, og hva som skjer hvis søknaden blir avslått.