Bekymringsmelding til barneverntjenesten

Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du melde fra til barneverntjenesten.

Både privatpersoner og offentlige instanser kan melde fra til barneverntjenesten om at et barn kan ha det vanskelig. Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du melde fra til barneverntjenesten. Din bekymringsmelding kan være viktig for barnet eller ungdommen det gjelder. Du trenger ikke være sikker på at noe er galt før du melder fra. Har du grunn til å tro at barnet ikke har det bra, bør du kontakte barnevernet.

Det er barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp. Din oppgave er å sørge for at barnevernet får vite om barn og unge som har det vanskelig. Hvis du ønsker å drøfte en bekymring for å få hjelp til å vurdere om det bør meldes, eller om andre instanser bør kontaktes, kan du ringe mottaksteamet på telefon 90 80 40 40.

Barneverntjenesten skal:

  • starte undersøkelser hvis det er grunn til å anta at det er behov for tiltak etter barnevernloven
  • henlegge meldingen hvis lovens vilkår ikke er oppfylt
  • henlegge meldingen hvis den er åpenbart grunnløs

Offentlige instanser har plikt til å varsle barnevernet hvis de har grunn til å tro at barn blir utsatt for grov omsorgssvikt.

Send bekymringsmelding

Send bekymringsmelding til barnevernet 

Du kan være anonym

Som privatperson kan du velge å være anonym. Barneverntjenesten ønsker likevel helst at du sier hvem du er, fordi det gir saken større troverdighet.

Last ned skjema for anonym bekymringsmelding. Etter at du har fylt det ut, skriver du det ut og sender det til:

Barnevernstjenesten i Molde, Aukra og Vestnes
Rådhusplassen 1
6413 Molde

Barnevernvakta

Ved akutte sitasjoner utenom ordinær åpningstid kan du ta kontakt med barnevernsvakta. Les mer om barnevernsvakta.

Offentlig ansatte sine plikter

Alle offentlig ansatte, samt en rekke yrkesutøvere med profesjonsbestemt taushetsplikt, uavhengig av om vedkommende arbeider i det offentlige eller i det private, har plikt til å gi opplysninger til barnevernet når det er grunn til å tro at:

  • Et barn blir mishandlet i hjemmet
  • Det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt
  • Når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker

Meldeplikten er en personlig plikt for den enkelte og kan ikke overstyres av arbeidsgiver. Det innebærer at du som offentlig ansatt uavhengig av din leder/arbeidsgiver har et selvstendig ansvar for å sende en bekymringsmelding. Offentlig og private ansatte bør også på eget initiativ melde ifra om sin bekymring, hvis det er grunn til å tro at et barn ikke får god nok omsorg og kan trenge hjelp fra barnevernet.

Når du melder en bekymring, skal du som hovedregel opplyse om og gjennomgå meldingen med foreldrene/ungdommene. Unntaket er ved mistanke om vold/overgrep.

Saksbehandlingstid

Barnevernstjenesten skal snarest, og senest innen én uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser.

Du skal få en bekreftelse innen tre uker på at meldingen er mottatt, bortsett fra i de tilfellene der meldingen er åpenbart grunnløs.

Aktuelle lenker

Lover

Kontakt

Barnevernstjenesten
E-post

Sentralbord: 71 11 16 00
Ved bekymring: 90 80 40 40
Telefontid 09.00-14.30

 

Send sikker digital post til oss

Barnevernsvakt kan nås utenom åpningstid.

Adresse

Besøksadresse: Storgata 31, første og andre etasje.

Kart