Standard for helse- og omsorgstjenester

Utskriftsvennlig versjon av standard for helse- og omsorgstjenester

Innledning

Beskrivelsene skal gi informasjon om de helse- og omsorgstjenester som ytes av Molde kommune. Beskrivelsene omfatter det som er overordnet og felles for alle tjenester samt de særegne forhold som gjelder de enkelte tjenester:

  • Definisjon av tjenestene.
  • Målsetting for tjenestene.
  • Kriterier for å få tildelt tjenestene.
  • Standard for tjenestene.
  • Hva som kan forventes av Molde kommune.
  • Hva som forventes av søker.
  • Saksbehandling.
  • Betaling for tjenestene.
  • Lovgrunnlag for tjenestene.
  • Andre opplysninger.

Beskrivelsene er ment å gi kunnskap, skape bevissthet og forutsigbarhet for den som henvender seg om, søker om, mottar tjenester eller får avslag på søknad om tjenester fra Molde kommune.

Beskrivelsene omfatter de tjenester kommunen yter som er lovpålagte samt enkelte ikke lovpålagte tjenester.

I beskrivelsene nyttes hovedsakelig betegnelsen søker om person, pasient, klient, bruker, tjenestemottager, omsorgsmottager og tilsvarende begrep.

I beskrivelsene om bolig nyttes betegnelsen beboer.
Beskrivelsene er vedtatt av Molde kommunestyre og oppdateres kontinuerlig og minimum årlig.

Omsorgstrappa

I Molde kommune skal Omsorgstrappa være en veiviser for helse- og omsorgstjenestetilbudet.

Den beskriver hvordan økende behov hos den enkelte møtes med økende tjenestetilbud. Omsorgstrappa bygger på LEON-prinsippet om tjenester på laveste effektive omsorgsnivå. Videre ønsker kommunen at forebyggende og helsefremmende arbeid bør foregå i så nær tilknytning til enkeltpersoners hjemmemiljø som mulig.

Listen over helse- og omsorgstjenestetilbud er ikke uttømmende.

Trinn 8

Heldøgns bistand i

spesialavdeling i institusjon

Sykehjem:

Opphold i spesialavdeling

Trinn 7

Heldøgns bistand i institusjon

Sykehjem:

Langtidsopphold

Trinn 6

Omfattende bistandsbehov

Sykehjem:

– Avlastningsopphold

– Korttidsopphold

Trinn 5

Bistand i bolig

Bofellesskap med bemanning

Bokollektiv med bemanning

Trinn 4

Trenger mye bistand

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)

Omsorgsstønad

Sykehjem: Rehabilitering døgnopphold

Trinn 3

Trenger bistand

Hjemmesykepleie

Individuell plan, koordinator, ansvarsgruppe

Middagsombringing

Oppsøkende rehabilitering

Personlig assistanse: Hjelp i hjemmet

Personlig assistanse: Opplæring

Personlig assistanse: Praktisk bistand

Psykisk helsetjeneste. Rustjeneste

Samlokalisert bolig

Tiltak funksjonshemmede: Avlastning

Tøyservice

Trinn 2

Selvhjulpen, med endret standard

Dagsenter

Ergoterapi

Fysioterapi

Hjelpemidler

Hjemmesykepleie: Tiltak demens

Hverdagsrehabilitering

Omsorgsbolig

Personlig assistanse: Støttekontakt

Trygghetsalarm

Trinn 1

Selvhjulpen

 

 

 

 

Demenskontakt

Frisklivssentral

Helsestasjon for eldre

Kreftkoordinator

Ledsagerbevis

Rask psykisk helsehjelp

Rosestua

Transporttjenesten for funksjonshemmede (TT-ordning)

Trygdebolig

 

Overordnet felles beskrivelser av helse- og omsorgstjenester 

Følgende beskrivelse er overordnet og felles for alle helse- og omsorgstjenester.

Særegne forhold omtales eksplisitt i den enkelte tjenestebeskrivelse.

Hva som kan forventes av Molde kommune:

  • Tjenestene legitimerer seg.
  • Tjenestene ytes slik det fremkommer av vedtak eller avtale.
  • Tjenestene vil samarbeide med pårørende dersom søker ønsker det.
  • Tverrfaglig samarbeid.
  • Involverer søker og ev. pårørende i tjenesteutforming.
  • For best mulig å styrke søkers deltagelse og egenomsorg omfatter tjenestene også tiltak for informasjon, støtte, veiledning og opplæring.
  • Det vil bli gitt informasjon om andre tjenester og/eller frivillige tilbud dersom dette er aktuelt.
  • Søker skal få beskjed i så god tid som mulig dersom avtaler må endres.
  • Vedtak om tjenestene blir fortløpende evaluert.
  • I forbindelse med høytider og ferieavvikling kan det bli endring av faste rutiner. Dette vil fremgå av vedtak.

Tjenestene har ikke anledning til å transportere søker eller dennes personlige utstyr i tjenestebil eller egen personbil.


Hva som forventes av søker

  • Søknad om tjeneste sendes i så god tid som mulig.
  • Utfører selv de oppgaver søker kan.
  • Gjør seg kjent med innholdet i vedtak, informasjonsskriv eller avtaler. Tjeneste som ikke benyttes som oppsatt, vil kunne utgå.
  • Deltar i utforming av egne planer og avtaler så langt mulig for å sikre egen medvirkning og innflytelse.
  • Yter en egeninnsats ved å følge avtaler for å nå sine målsetninger så langt mulig.
  • Gir beskjed dersom søker ikke er hjemme til avtalt tid.
  • Midlertidig- eller endelig avbestilling av tjenesten gjøres i så god tid som mulig.
  • Hjemmet skal være utstyrt med nødvendig og tilpasset utstyr.
  • Når søker mottar tjenester i hjemmet blir hjemmet automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Det forventes at søker bidrar til å skape en god arbeidsplass for tjenesteyter jf. bestemmelsene i arbeidsmiljøloven.
  • Hjemmet må være i en slik stand at tjenesteutøver kan utføre arbeidet. Dersom boligen er særdeles skitten kreves at det blir foretatt rundvask før kommunal bistand settes inn. Dette må besørges av den enkelte søker.
  • Der det anses nødvendig kan tjenesteyter ta i bruk tekniske hjelpemidler for å utøve nødvendige stell og pleie. Dette på bakgrunn av arbeidsmiljølov og HMS-arbeid rettet mot den enkelte ansatte.
  • Nødvendig ommøblering må aksepteres.
  • Det forutsettes at det ikke røykes mens tjenesteyter er på besøk, og at det eventuelt luftes ut på forhånd.
  • Søker som har husdyr må sørge for at disse ikke er til sjenanse for tjenesteyter.
  • Det må sørges for at veien er fremkommelig og trygg uavhengig av årstid.
  • Det må være lys utendørs og innendørs slik at det er lett å finne fram.
  • Tjenesten kan ikke tilbys i situasjoner der søker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd. Tjenesteyter vil melde fra til annen instans (eks. lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet) dersom det vurderes at det er behov for det.

Saksbehandling

Når søknad er mottatt vil søker bli kontaktet for avtale om hjemmebesøk eller samtale.

Saksbehandlingen skal være i tråd med forvaltningslovens bestemmelser. Søker mottar foreløpig svar på sin søknad med opplysninger om beregnet saksbehandlingstid.

En tjeneste tildeles som hovedregel etter søknad.

Søknad på vegne av søker kan komme fra lege, spesialisthelsetjenesten eller annen helseinstans. Tildeling og koordinering kontakter da søker for å bekrefte denne.

Når det søkes om tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven foretar kommunen en individuell vurdering i samråd med søker, eller med nærmeste pårørende der personen mangler samtykkekompetanse. Dersom søker er tildelt andre kommunale tjenester vil dette bli tatt med i den helhetlige vurderingen av behovet, da det i utgangspunktet ikke skal ytes overlappende tjenester.

Vurdering av om søker har rett på de helse- og omsorgstjenester han/hun søker om gjøres ut fra definerte kriterier, herunder IPLOS-kartlegging (kartlegging av søkers funksjonsnivå på en rekke hverdagslige områder). Se www.helsedirektoratet.no

Klage på helse- og omsorgstjenester sendes kommunen ved Tildeling og koordinering. Dersom klagen ikke fører frem blir den enten oversendt Statsforvaltaren i Møre og Romsdal eller Molde formannskap for endelig avgjørelse.

Betaling for tjenestene

Der det er egenbetaling for tjenestene er dette omtalt.