Trygghetsalarm

En trygghetsalarm er en alarm for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet. 

Hva tilbyr vi?

Trygghetsalarm er en digital alarm som ikke er avhengig av at du har telefon. Trygghetsalarmen er tilknyttet en vaktsentral, som formidler kontakt til hjemmesykepleien. Vaktsentralen eller kommunens personell rykker ut hele døgnet hvis alarmen går. Flere alarmknapper kan koples til samme alarm slik at for eksempel ektefeller kan bruke den samme alarmen. 

Trygghetsalarm leies av Molde kommune, og blir knyttet opp til alarmsentralen i kommunen. I tillegg til alarmen følger det med en røykvarsler som er koblet direkte til brannvakta.

Rekkevidde

Alarmen virker bare i hjemmet og rett utenfor huset.

Hvem kan få tilbudet?

Eldre, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo alene.

Det forventes at du:

  • bærer alarmen på deg hele døgnet
  • benytter alarmen i akutte omsorgssituasjoner
  • behandler alarmen forsvarlig
  • låner ut nøkkel til kommunen for oppbevaring i nøkkelboks
  • sørger for god merking av boligen med husnummer og navn

Hva koster det?

Trygghetsalarm
Tjeneste Pris
Montering/installering/flytting/nedmontering kr 1 162 per gang (i tillegg kommer moms)
Alarmleie (inkl. tilknytningsavgift, simkort og alarmleie) kr 520 per mnd.

 

Slik søker du

Søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester


Hva skjer videre?

Du vil få et skriftlig svar fra oss. Om du får innvilget trygghetsalarm kommer det en hjelpemiddeltekniker og monterer alarmen hos deg. 

Klage

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvaltaren i Møre og Romsdal, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Lover og forskrifter

Helse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven

Alternative måter å søke på

Du kan skrive ut utskriftsvennlig skjema (PDF, 140 kB) eller ta kontakt med sentralbordet for å få tilsendt.

For deg som allerede har trygghetsalarm

Hvordan si opp og levere tilbake?

Når du ikke lenger har behov for trygghetsalarmen, skal den leveres tilbake.

  1. Gi beskjed til tildelingskontoret om at du ønsker å avslutte abonnementet.
     
  2. Vi oppfordrer de som har mulighet til det, om å levere trygghetsalarmen tilbake selv. Utstyret  kan leveres på Molde brannstasjon i Birger Hatlebakks veg 30, på Eidsvåg aktivitetssenter eller på Midsund omsorgssenter.

    Husk å levere både trygghetsalarm, røykvarsler og alarmknapp. Skru av trygghetsalarmen slik at den ikke tapper batteri og ta ut batteriet av brannmelderen.

    Hvis du ikke har anledning til å levere selv, ta kontakt med oss:

    Nesset omsorgsdistrikt: Toyvo Helberg
    Midsund omsorgsdistrikt: Frode Raknes
    De andre distriktene: Nordmøre og Romsdal brann og redning/Molde brannstasjon

Kontakt

Forvaltningskontoret helse- og omsorgstjenester
E-post
Mobil 90 21 19 80

Telefontid: mandag til fredag kl. 13.00–15.00

Besøkstid: mandag til fredag kl. 13.00–15.00


Ønsker du å bli kontaktet, bruk:

Kontaktskjema

Wenche Dagmar Olsen
konsulent
E-post
Mobil 90 23 97 01

Adresse

Postadresse:
Forvaltning helse- og omsorgstjenester
Rådhusplassen 1
6413 Molde

Besøksadresse (kun ved avtale):
Moldetrappa 2
6413 Molde