Metode for Fremtidens mobilitet

I prosjektet «Fremtidens mobilitet» har vi samlet ulike samfunnsaktører for å ta fatt på mobilitetsutfordringene i Molde.  Vi har testet en ny måte å jobbe på for å samarbeide om å skape nye løsninger. 

O´Brien, K. and Sygna, L. (2013) Responding to Climate Change: The Three Spheres of Transformation. Proceedings of Transformation in a Changing Climate, 19-21 June 2013, Oslo, Norway

I prosessen med samfunnets aktører har man sammen jobbet frem målene for prosjektet: 

  • Molde har et attraktivt, grønt og levende sentrum med lite trafikkstøy hvor folk og næringsliv trives. 
  • Molde er en by hvor folk, varer og tjenester beveger seg trygt, grønt og med flyt

Det er laget et strategidokument som beskriver prosessen og hva som blir viktig når man skal jobbe med mobilitet fremover. 

Les hele strategidokumentet med alle innspill her. (PDF, 2 MB)

Utdrag og kort beskrivelse av metode fra strategien er oppsummert i boksene under. 

Prosjektet er en del av Molde kommunes smartby-program Smart Molde. Det betyr at prosjektet skal være bærekraftig, gjennomføres i samarbeid med samfunnets aktører og ta i bruk teknologi på en innovativ måte. 

Les mer om hvordan vi jobber i Smart Molde

Det ideelle rådgivningsselskapet cCHANGE har vært innleid som prosessledere i prosjektet. De er en anerkjent forskningsbasert virksomhet som støtter folk og organisasjoner i å samskape transformative resultater for folk og natur. 

Interessenter skaper Fremtidens mobilitet - disse er koblet på prosjektet

Innbyggere og politikk

RIR og tjeneste/varetransport​

Lag og organisasjoner

Konsulentbransjen​

Møre og Romsdal fylkeskommune og Fram

Politiet, Trygg Trafikk og NAF​

Statens vegvesen 

Næringslivet, NHO

Taxi

Utrykningskjøretøy 

Høgskolen i Molde og studentene ​

Helseforetaket

Forsikringsbransjen​

Statsforvalter

Syklistenes landsforbund

Om metoden

Deltakernes innspill har blitt organisert og oppsummert i rammeverket «Tre sfærer for transformasjon». 

Transformasjon skjer i tre sfærer – den praktiske sfæren, den politiske sfæren og den personlige sfæren. For at løsninger skal være dype og varige kreves det en helhetlig tilnærming hvor en handler på tvers av disse sfærene – samtidig. 

Sfærene bruker vi til å forstå, designe og lede transformasjon for bærekraftige og varige resultater. Det er slik vi skal jobbe i prosjektet Fremtidens mobilitet. 

Den praktiske sfæren 

I den praktiske sfæren ligger adferdsendring og tekniske løsninger – de målbare og synlige handlingene og resultatene i mobilitetsarbeidet.  

Eksempler kan være å sette opp et overgangsfelt, senke fartsgrensen, klippe hekken langs fortau eller gi billigere billetter på kollektivtransport.

Den politiske sfæren 

De sosiale, politiske, økonomiske og kulturelle systemene og strukturene muliggjør eller hindrer at løsninger blir tatt i bruk eller at adferd endres. 

Endring i denne sfæren kan være vanskelig fordi systemer og strukturer virker fastlåste og etablerte. 

Et eksempel er systemet med å involvere borgerne gjennom å sette saker ut på høring først når løsningen nesten er ferdig. 

Den personlige sfæren 

Måten vi ser verden på, våre antagelser og hva som er viktig for oss påvirker hva vi gjør og hva vi tenker er mulig. 

Selv de mest lovende løsningene kan bli stoppet av personlige aspekter, ubevisste antagelser, forventinger og verdenssyn. 

Dette betyr at den personlige sfæren ofte kan være nøkkelen til om vi får endringene vi ønsker oss eller ikke. 

 

Strategien - slik vil vi jobbe med mobilitet i Molde 

Hva er det som synlig vil endres på bakgrunn av våre prosjekt/initiativ? 

Molde har et attraktivt, grønt og levende sentrum med lite trafikkstøy hvor folk og næringsliv trives.

  • Økt rekreasjon- og opplevelsestilbud og bruk av disse.
  • Reduksjon i forurensing og trafikkstøy (f.eks. Co2, NoX, svevestøv, lyd).
  • Flere grønne områder som blir tatt i bruk.
  • Fulle næringslokaler via innovative og mangfoldige tilbud som blir brukt.

Molde er en by hvor folk, varer og tjenester beveger seg trygt, grønt og med flyt.

  • Det er mindre bilbruk og trafikk.
  • Fulle busser.
  • God adskillelse mellom myke og harde trafikanter.
  • Bedre utnyttelse av eksisterende vegareal.
  • Det er god flyt for gående, syklende, kollektiv, bil og gode overganger mellom disse.
  • Det er reel frihet til å velge kollektivt, sykkel og mikromobilitet pga. bedre tilbud og holdningsendring

Praktisk sfære - Hvordan kommer problemene vi ønsker å adressere til syne? 

  • Utrygghet, ulykker, kødannelse, støy, forurensning samt konkurranse om areal mellom transportløsninger. Spesielt i Storgata.
  • Relativt få går og sykler.
  • Få passasjerer per buss. 
  • Mye bilbruk og tungtrafikk i byen.

Personlig sfære - Hvilke verdier blir viktige i mobilitetsarbeidet i Molde?  

Respekt

  • For at folk har ulike behov og livssituasjoner som påvirker måten de beveger seg på.
  • For hverandres perspektiver og møte hverandre med gjensidig respekt.

Likeverd

  • Alle mennesker er like mye verdt og blir behandlet rettferdig.
  • Vi inkluderer alle og legger til rette for at alle kan delta og bidra likeverdig (e.g., universell utforming).

Omsorg

  • Omsorg for nåværende og fremtidige generasjoner og natur.
  • Vi bryr oss om trygghet for alle.
  • Vi skal vise hensyn og være vennlig


Mot

  • Til å handle annerledes basert på hva en dypt bryr seg om.
  • Til å ta ansvar, til å våge å teste og å gjøre rett.

Integritet 

  • Vi handler i tråd med verdiene våre.
  • Vi gjør det vi sier.

Personlig sfære - Hvilke prinsipper skal ligge til grunn for mobilitetsarbeidet i Molde? 

Tverrfaglig samarbeid og samskaping

  • Vi samarbeider på tvers av fagområder, erfaring og ekspertise for å samskape nye løsninger.

Trygghet

  • Vi jobber for trygghet i Fremtidens mobilitet teamet og øvrige samarbeidspartnere.
  • Vi jobber for trygghet blant de som beveger seg i Molde.

Åpenhet

  • Vi er åpne og nysgjerrige på nye løsninger, perspektiver og væremåter.
  • Vi er transparent i måten vi jobber på.

Ansvar

  • Vi tar ansvar for at noe må gjøres og gjør det.

Kunnskapsbasert

  • Vi baserer våre valg på kunnskap fra forskning og erfaring rundt mobilitet.

Politisk sfære - Hvilke systemer og strukturer må endres, fjernes eller etableres for å lykkes med mobilitetsarbeidet?

Fra silo- og sektortankegang til reell samskaping og samhandling:

  • Vi søker inspirasjon og råd fra andre.
  • Vi samarbeider på tvers av sektorer og organisasjoner basert på felles mål og verdier.
  • Vi bidrar til og deltar i en delingskultur.
  • Vi skaper og gjennomfører løsninger sammen.

Fra tradisjonell til reell medvirkning:

  • Medvirkning fra Moldesamfunnets aktører er en sentral forutsetning for prosjektene som utvikles.
  • Vi utforsker hvordan vi kan inkludere samfunnets aktører i samskaping og idéutvikling.
  • Vi øker forståelse og støtte for mobilitetsendring ved å inkludere samfunnets aktører i prosessen.

Fra enten spontan eller langsiktig planlegging til at raske beslutninger kan tas basert på langsiktig strategi og helhetlig planlegging (samspill mellom disse, både/og):

  • Felles strategi og målbilde (som vi har begynt å jobbe med nå) bidrar til at vi kan ta raskere avgjørelser som er godt forankret i verdier og prinsipper (og strategi) i prosjektgruppen.
  • Dette gir rom for spontan testing og utforsking som er godt forankret i felles strategi og målbilde.
  • Øke tålmodighet der det trengs. Vi anerkjenner viktigheten av å tenke helhetlig, og at dette noen ganger kan ta lengre tid for å oppnå bedre resultater.

Politisk sfære - Hvilke kulturelle normer og forventninger må endres, fjernes eller etableres for å lykkes?

Fra negativitet og problemfokus til å se etter muligheter og løsninger.

Fra at vi ser på bil som frihet, en rettighet og høy status til frihet til å velge andre muligheter:

  • Folk ser og tester andre mobilitetsløsninger og opplever det som noe positivt.
  • Folk i større grad er åpen for å endre mobilitetsvaner for fellesskapets beste.
  • Økt status til alternative mobilitetsløsninger.

Fra redd for å gjøre feil til å våge å gjøre rett: 

  • Vi reduserer tendensen til ansvarsfraskrivelse og øker initiativ og handling – vi tar ansvar.
  • Vi støtter hverandre i å teste nye ting.
  • Fokus på å lære gjennom prosessen og legge merke til «bakgrunnsamtaler» som «finn feilen», «ikke nok» og «rett/galt». 

Fra å tenke “oss/dem” til et felles “vi”:

  • Vi legger merke til når samtaler/beslutninger bærer preg av “oss vs. dem” og spør oss hva som er mulig hvis snur det til et felles “vi”.

 

Fra pisk eller gulrot til at virkemiddelvalg er basert på helhetlig strategi for mobilitetsendring.

Fra at synet på fagkunnskap som eneste gyldige beslutningsgrunnlag stopper engasjement og handling til også å verdsette verdi- og erfaringsbasert visdom.