Bjørnsonhusets brukerutvalg

Ved at Molde kommune var en av bidragsyterne til etablering av Bjørnsonhuset ble det lagt til rette for at det allmenne kulturlivet sine interesser skulle tas vare på. Blant annet blir dette gjort ved at det er etablert et brukerutvalg.

  • Brukerutvalget skal være et rådgivende organ for driften av Bjørnsonhuset, med mål om å sikre allsidig bruk samt legge til rette for at flest mulig får eierforhold til huset.
  • Brukerutvalget skal bestå av representanter for kulturlivet/brukere med forskjellig kompetanse, koordinator for Bjørnsonhuset samt en representant for kommunen.
  • Brukerutvalget har en viktig funksjon i å fange opp brukere og allmennhetens syn på Bjørnsonhuset for derigjennom å kunne komme med forslag til forbedringer.
  • Brukerutvalget skal komme med innspill til ulike aktiviteter for huset og bidra til kvalitet og bredde i tilbudet / programmet.
  • Brukerutvalgets sammensetning skal være rullerende hvorav noen velges for ett år, andre for to. Dette for å sikre både mangfold og kontinuitet.
  • Brukernes representanter velges ut av koordinator og kommunal representant i samarbeide med det allmenne kulturlivet.
  • Koordinator/driftsleder for Bjørnsonhuset er brukerutvalgets leder og sekretær.
  • Møter skal avholdes jevnlig og minst 4 ganger i året.
  • Brukerutvalget disponerer og forvalter Bjørnsonhusets fond som skal være med å stimulere det lokale kulturliv til å ta ibruk huset og blant annet bidra til å dekke husleie ved arrangement som går med underskudd.