Nærings- og miljøtiltak i skogbruket

Formålet med tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket er at det, ut fra lokale prioriteringer og tilpasninger, blir stimulert til økt verdiskapning i skogbruket. Samtidig blir miljøverdier knyttet til biologisk mangfold, landskap, friluftsliv og kulturminner i skogen ivaretatt og utviklet.

Hvem kan søke

Tilskudd kan gis til alle skogeiere som har mer enn 10 daa produktiv skog. Grensen på 10 daa kan fravikes hvis søknaden gjelder tiltak i samarbeid mellom flere eiendommer.

Hva gis det tilskudd til

Skogkultur

Ordningen kan omfatte ungskogpleie og andre kvalitetsfremmede tiltak, men ikke bruk av kjemiske midler eller kjøp av utstyr.

Miljøtiltak i skog

I områder der det drives skogbruk kan det gis tilskudd til å ivareta og videreutvikle miljøverdier knyttet til biologisk mangfold, landskap, friluftsliv og kulturminner.

Andre næringstiltak

Det kan gis tilskudd til tiltak og prosjekter som bidrar til å utvikle skogbruket i kommunen. Aktuelle tiltak er prosjekter som har mål om å øke aktiviteten og ressursutnyttelsen i og fra skogen.

For perioden 2020-2023 vil Molde kommune prioritere tilskudd til følgende tiltak:

1. Skogkulturtiltak
  2. Andre næringstiltak
    - egne prosjekter
    - kurs/opplæring
    - oppsøkende virksomhet
  3. Tilskudd til miljøtiltak

Søknadssatser

Søknadssatser for nærings- og miljøtiltak i skogbruket 2020-2023
Tiltak Sats
Planting Inntil 50% av godkjent kostnad
Flaterydding Inntil 200 kr/dekar
Markberedning Inntil 350 kr/dekar, maks. 70% tilskudd
Ungskogpleie Inntil 300 kr/dekar, maks 70% tilskudd
Tiltak som øker avsetning og avvirkning Inntil 70% av godkjent kostnad
Grøfting 40% tilskudd av godkjent kostnad
Gjødsling 40% tilskudd av godkjent kostnad
Andre tiltak Inntil 70% av kostnad

For egeninnsats godkjennes følgende satser:

• Person i arbeid: 300 kr pr. time
  • Arbeid med motorsag/ryddesag: 350 kr pr. time
  • Person med traktor/ATV: 600 kr pr. time
  • Person med gravemaskin: 800 kr pr. time
  • Eget plantearbeid: kr. 3,- pr. plante

Slik søker du

Søknadsfrist

Det er ingen spesiell søknadsfrist. Søknadene behandles fortløpende.

Lover/forskrifter

Forskrift om tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket

Klage

Hvis du får avslag på søknaden, kan du klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket (forvaltningslovens § 29). Klagen sendes Molde kommune. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener at vedtaket bør endres. Legg ved eventuell dokumentasjon på nye opplysninger.

John Walseth
rådgiver skogbruk