Tilskudd til tiltak i beiteområder

Beitelag kan søke om tilskudd til faste installasjoner og annet utstyr som brukes til beitebruk i utmark, og til tidsavgrensede planleggings- og tilretteleggingsprosjekt.

Investeringstilskudd

• sperregjelder
  • gjeterhytter
  • sanke- og skilleanlegg

men vi kan også gi støtte til tiltak som for eksempel (listen er ikke uttømmende):

• ferister
  • bruer
  • anlegg/rydding/utbedring av driftsveger
  • saltsteinsautomater
  • transportrammer
  • elektronisk overvåkingsutstyr

Investeringstilskudd kan støttes med inntil 50 % av godkjent kostnadsoverslag.

Planleggings- og tilretteleggingsprosjekter

• arbeid for stimulering til økt beitebruk
  • utarbeidelse av planer (beitebruksplan, tiltaksplan, beredskapsplan mv.) for utmarksbeite
  • vegetasjonskartlegging

men vi kan også gi støtte til tiltak som for eksempel (listen er ikke uttømmende):

• planlegging og prosjektering av faste installasjoner
  • ny organisering av beitelag og utmarksbeiteområder
  • prosjektrettet arbeid for stimulering til økt beitebruk og rasjonell utnyttelse av beitene
  • tidsbegrenset utprøving av nytt utstyr som kan bidra til effektiv og god beitebruk
  • utarbeidelse av planer

Planleggings- og tilretteleggingstiltak kan støttes med inntil 70 % av godkjent kostnadsoverslag.

For begge typer tilskudd gjelder:

• Er søknadsomfanget større enn rammen for tilskudd kan søknaden avslås, eventuelt utsettes til neste år.
  • Søker du om finansiering under en annen støtteordning til tiltaket, kan det fastsettes en lavere tilskuddssats.

Slik søker du:

Du trenger disse vedleggene:

Dersom søknaden gjelder fast installasjon i beiteområde må du legge ved:

Les mer om Tiltak i beiteområder på Landbruksdirektoratet sine nettsider.

Fyll ut søknadsskjemaet:

Logg inn på www.altinn.no, velg landbruksforetaket ditt under Aktør og velg skjemaet Tilskudd til tiltak i beiteområder. Fyll ut skjemaet og last opp nødvendige vedlegg. Søknaden sendes automatisk til den kommunen som landbrukseiendommen ligger i.

Søknadsfrist:

Søknadsfristen er 15. mars.

Lov og forskrift

Forskrift om tiltak i beiteområder

Klage

Hvis du får avslag på søknaden, kan du klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket (forvaltningslovens § 29). Klagen sendes Molde kommune. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener at vedtaket bør endres. Legg ved eventuell dokumentasjon på nye opplysninger.

Landbruk og naturforvaltning
Mobil 47 50 72 39