Konflikthåndtering - forebygging av vold og trusler (hotell, restaurant og dagligvare)

Om foredraget.

Ansatte som jobber innen hotell og restaurantbransjen er eksponert for vold og trusler. De arbeider ofte på tider av døgnet der risikoen er høyere - og mange er i arbeidssituasjoner der de kan være alene i perioder. Dette stiller krav til kompetanse - både når det gjelder å sette grenser for kunder, som å nekte skjenking - og samtidig ivareta egen sikkerhet. 

Samtidig ser vi at stadig flere butikkansatte står i krevende situasjoner - både når det gjelder grensesetting i forhold til alkoholsalg - men også i forbindelse med de utfordringer som følge av økt prisnivå innen dagligvare. 

Kurset dekker arbeidsmiljølovens krav til opplæring når det gjelder risikofaktorer for vold og trusler om vold. 

Hva får du lære?

  • Kommunikasjon og konflikthåndtering
  • Ni tteknikker for konfliktdempende kommunikasjon
  • Hvordan sette grenser - og samtidig utøve god servicekommunikasjon?   
  • Risikofaktorer for vold og trusler om vold, basert på arbeidsmiljølovens krav

Foredragsholder

Ole André Bråten har lang erfaring som kursleder på området - og har forsket på risiko for voldt og trusler i forhold til alkohol.  Bråten har også bistått med rådgivning for andre virksomheter innen fagområdet - herunder for Juvente, samt andre virksomheter som møter vold og trusler innen utelivsbransjen. Bråten har videre lang erfaring med kompetanseprogram for tilsyn og kontrolletater, der han har hatt særlig fokus på grensesetting og konflikthåndtering.