Hvor finner du fakturaen din?
Du bestemmer selv på hvilken måte du vil motta fakturaen, men vi sender den helst digitalt. Les mer om hvilke løsninger du kan velge for mottak av faktura.
Uansett hvordan du mottar fakturaen vil du alltid finne den på Min side (krever innlogging med BankID eller tilsvarende).
Hvor ofte blir fakturaen sendt ut?
Du kan velge om du vil betale kommunale eiendomsgebyr og eiendomsskatt:
- én gang per år
- fire ganger per år eller
- hver måned (12 ganger per år).
Dette kan du endre selv, for hver enkelt eiendom, på Min side (krever innlogging).
Om du velger å ikke endre på noe, får du fakturaen fire ganger per år. Unntaket er fakturaer med fakturabeløp på mindre enn 1 000 kroner per år - da får du uansett én faktura, med forfall 20. juni.
Fire ganger per år
Som standard får du fire fakturaer per år for kommunale gebyr og eiendomsskatt.
Hver måned
Om du ønsker det, kan du få oppdelt årsbeløpet i tolv deler og få faktura hver måned. Forfall på månedlig faktura er den 20. i hver måned.
Vær oppmerksom på at eiendomsskatt for januar og februar kommer på fakturaen først i mars måned. Det er fordi eiendomsskatten skrives ut først i slutten av februar.
Er fakturaen din på under 1 000 kroner per år, kan du ikke velge månedlig faktura. Da vil den uansett komme én gang per år.
Én gang per år
Om du ønsker å motta faktura kun én gang per år er forfall 20. juni. Du vil motta fakturaen i starten av juni.
Gå inn på Min eiendom på Min side og velg eiendom og fakturahyppighet. Om du har flere eiendommer kan du velge hvor ofte du vil ha tilsendt faktura for de forskjellige eiendommene. Alternativt kan du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.
Min eiendom på Min side
Representerer du en organisasjon eller et firma, eller er du en privatperson uten mulighet for BankID-pålogging? Da kan du bruke dette skjemaet.
Faktura ved flere eiere eller ved salg av eiendom
- Er dere flere eiere av en eiendom, vil fakturaen sendes til én av eierne. Ønsker dere å dele på å betale regningen må dere ordne dette dere imellom.
- Ved salg av eiendom blir ikke ny eier registrert i matrikkelen med en gang. Vi sender faktura til den som står som eier når det faktureres. Stemmer ikke dette med salgstidspunktet eller avtalen du har med kjøper eller selger, må dere ordne dette dere imellom.
Nedsettelse eller fritak av eiendomsskatten
Har du langvarige, alvorlige betalingsproblemer kan du søke om nedsettelse av eiendomsskatten.
Les mer om hvordan du søker, og vilkår for nedsettelse av eiendomsskatt.
Betale faktura fra utenlandsk bank?
Da trenger du disse bankadressekodene for å identifisere vår norske bank:
IBAN: NO8042141486319
BIC/SWIFT: SPTRNO22
Se også
Ofte stilte spørsmål om faktura fra kommunen