Spesialundervisning
I den nye opplæringsloven er begrepet "spesialundervisning" byttet ut med "individuell tilrettelegging".
Alle elever har rett på tilpasset opplæring. Individuell tilrettelegging er et tilbud for elever som trenger noe annet enn den vanlige undervisninga. Individuell tilrettelegging er en rettighet, men det må gjøres en faglig vurdering før retten inntrer.
Ta kontakt med skolen først, så tar de kontakt med PPT for faglig vurdering.
Individuell tilrettelegging kan for eksempel være at eleven jobber etter andre læringsmål enn andre elever, at en lærer eller assistent følger opp eleven i klassen eller at eleven får spesielt tilpasset utstyr.
Målgruppe
Elever i grunnskole og videregående skole
Kriterier/vilkår
Du eller foreldrene dine kan kreve at skolen gjør de nødvendige undersøkelser for å finne ut om du trenger individuell tilrettelegging og også hvilken opplæring du eventuelt trenger.
Skolen har plikt til å vurdere og eventuelt prøve ut tiltak for å sikre deg et tilfredsstillende utbytte av opplæringen før pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten) foretar en sakkyndig vurdering.
Aktuelle lenker
Samarbeidspartnere
PPT for Aukra, Midsund og Molde
Slik søker du
Du skal alltid ta kontakt med skolen først. Hvis du er uenig i skolens avgjørelse, kan du selv ta kontakt med PPT.
Lover
Kommunen plikter å sørge for denne tjenesten. Se opplæringsloven kapittel 11
Saksbehandling
Før det blir foretatt en sakkyndig vurdering og før individuell tilrettelegging blir satt i verk, skal det innhentes samtykke fra deg eller foreldrene dine. Du eller foreldrene dine har rett til å se den sakkyndige vurderingen og til å uttale dere før vedtaket blir gjort. Et positivt vedtak skal spesifisere omfanget, innholdet og organiseringen av den individuelle tilretteleggingen.
Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres.
Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.