Internat-tilbudet

Tøndergård skole og ressurssenter har tre internatbygg og ett hybelbygg. Vi har 22 elevplasser. Dette er et tilrettelagt botilbud hvor intensjonen er å gi elevene et best mulig sosial-pedagogisk og miljøterapeutisk tilbud.

Last ned søknadsskjema for internatplass (PDF) (PDF, 120 kB)

Bemanning:

Faste ansatte dekker en døgnkontinuerlig turnus. I tillegg er det engasjementstillinger i varierende størrelse, ut ifra den enkelte elevs behov for ekstra oppfølging.

Faggrupper:

Barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, hjelpepleiere i vernepleie, hjelpepleiere i psykiatri og miljøarbeidere med lang erfaring og kompetanse.

Arbeidsmetode:

Målretta miljøarbeid med en eklektisk tilnærming. Internat, skole, og foresatte har et nært samarbeid om opplæringstilbudet til den enkelte elev, og utarbeiding av et individuelt opplæringstilbud. På internatet har den enkelte elev en særkontakt som ivaretar dette samarbeidet.

Vår hovedmålsetting er at elevene skal bli mest mulig selvstendig i bolig og fritid.

Opplæringsområder

Selvstendighetstrening / ADL:

  • Personlig hygiene
  • Stell av eget rom
  • Klesvask
  • Matlaging og kjøkkenarbeid
  • Bruk av penger – handle – trafikk
  • Bruk av serviceinstitusjoner som post, bank mv.

Sosial trening / fritidstilbud:

  • Kontakt og samhandling med medelever og andre
  • Bruk av nærmiljøet, delta i ulike arrangement
  • Fritidsaktiviteter (svømming, friidrett, boccia, basketball, ridning, fotball, ski, trimgrupper, folkedans, swing, fritidsklubb, diskotek, kino, teater, konserter, formingsaktiviteter, spill, data, m.m.)

Sosial og emosjonell utvikling:

  • Fokus på trivsel og trygghet
  • Positive sider, mestringsfølelse, bedre selvbilde
  • Legge vekt på motivasjon og forutsigbarhet
  • Arbeide med sosial kompetanseheving

Mål for arbeidet på internatene

  • Gi ungdommene et trygt bomiljø der de føler seg ivaretatt
  • Gjennom aktiviteter forberede de på et mest mulig selvstendig liv
  • Prøve ut og delta på ulike fritidsaktiviteter
  • Trene på og utvikle ADL-ferdigheter dvs. aktiviteter i dagliglivet som personlig hygiene, stell av eget rom og egne klær, sosial samhandling, bruk av penger, bruk av buss osv.
  • Vennskap, tilhørighet, aksept gjennom tilrettelegging, struktur og forutsigbarhet
  • Lære grensesetting for egen del
  • Påvirke sin egen hverdag gjennom faste samtaler, husmøter og delta i planarbeid/ansvarsgruppe vedrørende egen person

Vi legger spesielt vekt på fysisk aktivitet og har faste aktivitetsdager med klatring, svømming, boccia, aktivitetsgruppe (friluft). Aktivitetene blir alltid tilpassa den enkelte elev etter forutsetninger og elevens egne ønsker. Vi har også hobbyaktiviteter/verksteder med egne kurs med jevne mellomrom.

Mens ungdommene bor her, ønsker vi å hjelpe dem til å se egne fremtidsmuligheter. De gis frihet under ansvar for gjennom det å lære konsekvenser av egne valg og handlinger.

Vi arbeider ut fra en eklektisk tankegang der helhetssynet blir ivaretatt. Dette betyr at vi tar utgangspunkt i ulike teorier og tilpasser metoder, tempo og nivå ut ifra den enkelte elevs forutsetninger og behov.

I måloppnåelse legger vi vekt på et tett samarbeid mellom miljøpersonalet, lærer, elev, foresatte, aktuelle hjelpeinstanser og evt. andre kompetansemiljø.

Praktiske opplysninger

Det er viktig at elevene har med seg klær og fottøy til all slags fritidsbruk. Elevenes klær må merkes. Elevene har behov for penger til toalettsaker, fritidstilbud etc. Foresatte får brev om denne ordningen før skolestart.