Dette kan være veiledning i form av:
- Observasjon og kartlegging av elever som gir grunnlag for praktisk-pedagogisk opplegg som kan følges opp over tid
- Råd og veiledning om metoder, materiell, utstyr og litteratur
- Veiledning av mer generell art til lærere / førskolelærere / foresatte / PPT
- Kurs-områder kan være klasseledelse, opplæring for elever med AD/HD og autismespekterforstyrrelser, opplæring i bruk av lese- og skrivehjelpemidler
Spesifikk veiledning i:
- Språk- og talevansker
- Lese- og skrivevansker
- IKT som hjelpemiddel og læremiddel ved lese- og skrivevansker
- Matematikkvansker
- Elever som har ADHD og autismespekterforstyrrelser (f.eks. Asperger)
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Klasseledelse
- Bruk av digitale læremidler i spesialundervisning
- Alternativ supplerende kommunikasjon (ASK)
- Utprøving og bruk av digitale hjelpemidler angående ASK
- Informasjon og tilrettelegging i forhold til hørselshemmede barn
i barnehage og skole - Bruk av Snoezelen – sansestimulering og kommunikasjon
Veiledningstjenesten ble startet opp høsten 1985. Tjenesten er gratis for eierkommunene i Romsdal og Nordmøre. Fylkeskommunen kan kjøpe veiledningstjeneste. Utdanningsavdelingen har gitt ut veiledning angående søknadsprosedyre for de videregående skolene.
Vi har ikke ressurser til å gi ukentlige timer. Vi gir undervisende veiledning til de som saken angår og den som er ansvarlig for oppfølgingen. Dette kan også dreie seg om opplæring i bruk av hjelpemidler. Barnehage/skole stiller med ressurser til å følge opp veiledningen som blir gitt.
Saker angående veiledning for enkeltelever henvises via PP-tjenesten. Førskolelærere og lærere kan ellers ta direkte kontakt med veiledningstjenesten.