Mine fakturaer
Logg inn på MinSide for å få oversikt over dine betalte og ubetalte fakturaer fra kommunen.
Hvordan vil du motta fakturaen?
Alle fakturaer fra Molde kommune blir forsøkt sendt digitalt, via AvtaleGiro, e-faktura, Vipps faktura, digital postkasse eller som vedlegg i en e-post. Hvis dette ikke er mulig blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.
Molde kommune kan ikke bestemme hvilken kanal du får fakturaen i. Du styrer dette fullt og helt på egen hånd.
Før fakturaen sendes gjøres det et oppslag mot de ulike kanalene i en bestemt rekkefølge, og fakturaen sendes i den øverste rangerte kanalen som er aktiv. Nedenfor kan du lese mer om de forskjellige alternativene. De er opplistet i rekkefølgen vi forsøker å sende de i.
Ulike måter å få tilsendt faktura på
Avtalegiro er automatisk betaling. Fakturaen betales ved forfall under forutsetning av at det er dekning på kontoen.
Varselet om betaling med avtalegiro vil du få på samme måte som du får kontoutskriftene dine, dersom du har valgt skriftlig varsel ved opprettelse av avtalegiroavtalen.
Klikk her for å opprette avtalegiro
Avtalegiro for deg som ikke har nettbank
Avtalegiro er en god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger. Når du inngår avtalegiro bestemmer du selv om du vil ha kvittering via digital post eller i postkassen din. Ta kontakt med banken din for å opprette avtalegiro.
e-faktura sikrer at fakturaen kommer kjapt frem, samtidig er den er ferdig utfylt, slik at du slipper å taste kontonummer, KID og beløp. For at fakturaen skal bli betalt må du godkjenne den i nettbanken eller i vipps-appen.
Når du avtaler at du vil motta fakturaene dine som e-faktura vil dette gjelde for alle du mottar faktura fra (som kan sende e-faktura).
e-faktura både oppretter og avslutter du i nettbanken eller i Vipps-appen. Har du Vipps er det aller enkleste å gjøre det i Vipps-appen. Slik gjør du det:
- Åpne Vipps-appen
- Klikk på Profil nederst i høyre hjørne
- Skru på "Alltid e-faktura"
Alle e-faktura kan bli presentert i Vipps-appen, samtidig som den presenteres i nettbank og mobilbank for de som har det.
Du bestemmer selv om du vil vise og betale e-fakturaene i Vipps-appen. Slik gjør du det:
- Åpne Vipps-appen
- Klikk på "Profil" nederst til høyre
- Klikk på "Regninger og eFaktura"
- Skru av eller på knappen ved "Vis eFaktura i Vipps"
Om du velger å vise e-fakturaen både i nettbanken og i Vipps-appen, velger du selv fra gang til gang hvor du vil betale. Systemet sørger uansett for at samme faktura ikke blir betalt to ganger.
For å motta faktura på Digipost eller eBoks må man ha opprettet en digital postkasse hos en av disse. Dersom du allerede har avtale om e-faktura eller avtalegiro med kommunen vil disse være foretrukket foran digital Postkasse.
Fakturaer sendt til digital postkasse innbygger (Digipost/eBoks) anses som fullverdige postleveranser. Varsling via SMS eller e-post på mottatt post styres fullt og helt på dine varslingsinnstillinger inne i din digitale postkasse, og kan ikke styres eller overstyres av Molde kommune.
Les mer og opprett digital postkasse her
Ønsker du å få fakturaen tilsendt som et PDF-vedlegg til e-post, kan du kontakte oss for å få registrert din e-postadresse i vårt system. Vi må presisere at dersom du har andre digitale kanaler som avtalegiro, eFaktura, Vippsfaktura eller Digital postkasse, vil disse bli foretrukket fremfor e-post.
Dersom vi ikke får treff i noen digitale kanaler, vil fakturaen bli levert som papirfaktura i postkassen din fra en ekstern leverandør. Den eneste forskjellen du vil merke er at utseende på fakturaen er noe endret. Den nye blanketten har ikke girodel i bunnen, så om man ønsker å benytte brevgiro må man benytte en tom giroblankett, og fylle ut nødvendig informasjon som du finner på fakturaen. Tomme giroblanketter fås kjøpt i bokhandel eller lignende.
Har du betalingsproblemer?
NB! Dersom du forlenger betalingsfristen, får du forsinkelsesrenter fra opprinnelig forfallsdato. Renten legges til på neste faktura.
Om du ønsker månedlig fakturering kan du lese mer om det ved å klikke på denne lenken (gjelder for kommunale eiendomsgebyr og eiendomsskatt).
Ofte stilte spørsmål om faktura og betaling
Ved å logge deg inn på MinSide får du oversikt over dine betalte og ubetalte fakturaer.
Se dine fakturaer på MinSide (krever innlogging med BankID eller tilsvarende)
For kommunale eiendomsgebyrer og eiendomsskatt kan du selv bestemme om du vil motta faktura én, fire eller tolv ganger i året.
Les mer om fakturahyppighet
Grunnlaget på fakturaen
Hvis du har spørsmål om det som er fakturert, tar du kontakt med den enheten som har fakturert deg.
Spørsmål om betaling, mottaker eller lignende
Gjelder det derimot noe med selve betalingen er det økonomiavdelingen som kan hjelpe deg.
Send gjerne en e-post til innfordring@molde.kommune.no
Første purring er inkassovarsel og sendes fra oss. Uteblir betaling av inkassovarselet er det Kredinor som står for innkreving av pengekrav for Molde kommune, Molde eiendom KF, Molde vann og avløp KF, Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS, Romsdal parkering AS og Molde kirkelige fellesråd.
Skal du betale et beløp til oss uten at du har fått faktura? Husk å oppgi hva innbetalingen gjelder!
Kontonummer: 4214 14 15926
Vår hovedbankforbindelse: Sparebank 1 SMN
Organisasjonsnummer: 921 221 967
Dette kontonummeret skal ikke brukes dersom du har mottatt faktura fra kommunen.
Om du betaler fra utlandet trenger du disse opplysningene:
IBAN: NO7342141415926
BIC/SWIFT: SPTRNO22