Bestille eller endre abonnementHvem gjør hva - Molde kommune eller RIR?RIR, Romsdalshalvøyas Interkommunale Renovasjonsselskap IKS, utfører renovasjonstjenesten på vegne av Molde kommune. Dette innebærer både innsamling og behandling av husholdningsavfallet og saksbehandling/vedtak i forbindelse med søknader om fritak, eller endringer i renovasjonsabonnementet for den enkelte hus- eller hytteeier. RIR har også ansvaret for å beregne og fakturere gebyr. Har du spørsmål om abonnement eller renovasjon generelt tar du kontakt med RIR.Har du spørsmål om faktura eller betaling tar du kontakt med Molde kommune. Se informasjonssiden om fakturaOfte stilte spørsmål Priser abonnement For de fleste husholdninger vil et standard abonnement være nok. Se prisoversikt renovasjon Bytte dunk For å endre størrelse på dunk, gi beskjed til RIR via RIR sin Min side (krever pålogging med for eksempel BankId på mobil), eller ta kontakt med RIR Kundeservice på telefon 71 21 34 50 eller e-post: rir@rir.noSe oversikt over størrelse og priser på dunker. Abonnement med hjemmekompostering Hjemmekomposterer du matavfallet ditt får du reduksjon på gebyret. Reduksjonen tilsvarer prisen på biodunken. Fastgebyret kommer i tillegg. Du må inngå avtale med kommunen for å få redusert pris. Les mer om hjemmekompostering her Deling av abonnement Abonnenter som deler et standard abonnement får reduksjon i renovasjonsgebyret. Reduksjonen utgjør 50 % av det som biodunken og restavfallsdunken er priset med. Det må inngås avtale med kommunen. Abonnenter som inngår en slik avtale må dele på renovasjonsutstyret som følger et standard abonnement. Abonnentene må være i naturlig naboskap; i samme vei, parallellvei, tun e.l. Fastgebyret pr. boenhet kan ikke deles. Søknad om deling av abonnement (PDF, 458 kB) Deling av abonnement og hjemmekompostering For abonnenter som deler abonnement og i tillegg hjemmekomposterer gis det 50 % reduksjon på restavfallsdunken. Begge abonnentene/husstandene må skrive avtale om hjemmekompostering og avtale om deling. Fastgebyret pr. boenhet kan ikke deles. Abonnement for fritidseiendommer Som hytteeier kan du velge mellom to ulike abonnement: 1. Hyttecontainer Dersom du bruker hytta lite og har liten søppelmengde, er dette et greit alternativ. Du kaster avfallet i samlecontainere som står plassert sentralt i de fleste hytteområder, den er mørk grønn og merket hytterenovasjon. Alle nye fritidsboliger blir automatisk registrert med abonnement for samlebeholder (hyttebeholder), hvis eier ikke gir melding om annet. 2. Fullt abonnement med kildesortering Dersom du bruker hytta mye eller ønsker å kildesortere velger du dette abonnementet. Det koster noe mer enn alternativ 1. Du får da utlevert samme utstyr som vanlige husholdninger med standardabonnement og avfallet blir hentet etter samme frekvens som husholdningene. Disse abonnementene dekker vanlig husholdningsavfall fra hyttelivet. Farlig avfall, elektriske artikler og grovavfall fra byggearbeider, kjellerrydding eller annet søppel som ikke kan kastes i beholderne, leveres til RIRs gjenvinningsstasjon i den enkelte kommune. Det samme gjelder hageavfall. Søke fritak om betaling av renovasjon Du kan søke fritak fra renovasjonsordningen ut fra forskjellige grunner. Les mer og søk om fritak på RIR sin Min side (krever ID-porten-pålogging) eller ta kontakt med RIR Kundeservice på telefon 71 21 34 50 eller e-post: rir@rir.no. Skal du flytte? Hvis du flytter trenger du ikke melde ifra, dunker og abonnement følger gards- og bruksnummer. Den som står registrert som eier av eiendommen mottar fakturaen. Har du overtatt bolig får kommunen automatisk oppdatert ny eier når eiendommen er tinglyst hos Kartverket. Lover og forskrifter Renovasjonsforskriften (Forskrift om renovasjon i RIR-kommunene) fastsetter ansvars- og oppgavefordelingen mellom innbyggerne, RIR og kommunen. I tillegg har RIR utarbeidet egne detaljerte retningslinjer for gjennomføringen av renovasjonstjenesten og saksbehandling. Sist endret 13.08.2024 12.23