VA-norm for Molde kommune

Målsetting med VA-norm

Målet med VA-normen er en standardisering av utførelse, utstyr og dokumentasjon som skal sikre god kvalitet i utførelse og sluttprodukt på kommunens ledningsnett og de anlegg som skal knyttes til dette. Samtidig vil en slik standardisering bidra til å forenkle planlegging, detaljutforming og saksbehandling for private og offentlige utbyggere.
Den forenkler også driftsoppgavene for Vann og avløp, og gir dermed kostnadsbesparelser for våre abonnenter.

Det stilles krav til at VA-normen skal ligge til grunn for alt arbeide innenfor VA-feltet som utføres på og/eller tilknyttes offentlig ledningsnett i Molde kommune, enten det bygges i privat eller offentlig regi. Dersom man ønsker å inngå utbyggingsavtale for VA-anlegg med Molde kommune, må man forplikte seg til å følge normen i både planlegging, prosjektering og utførelse.

Grunnlaget til VA-normen

I tillegg til Vann og avløp sine egne krav i VA-normen og standard abonnementsvilkår, bygger normen på nasjonale normer; blant annet Norsk Standard, standard abonnementsvilkår - tekniske bestemmelser og Norsk Rørsenter sine VA-miljøblad. Noen av disse normene er hjemlet i diverse lovgrunnlag som Plan- og bygningsloven, Arbeidsmiljøloven osv . Et like viktig fundament er våre egne erfaringer, og mange av de løsningene som er beskrevet er resultat av interne prosesser og ideer til løsninger.

Distribusjon

Distribusjon av Molde kommune sin VA-norm skjer i dag, og vil i framtiden skje gjennom internettsidene til Norsk Vann

Normen inneholder en rekke henvisninger til Norsk Rørsenter sine VA-miljøblad. For å kunne holde seg faglig oppdatert om tekniske løsninger anbefales det å tegne abonnement på disse slik at man holder seg oppdatert på innhold og på eventuelle revisjoner. Mer om dette på Norsk Rørsenter sine VA-miljøblad.