23 personer er evakuert fra Eidsvåg sentrum

30.07.23: Etter omfattende flomskader i sentrum av Eidsvåg ble 18 personer evakuert fra Eidsvåg Fjordhotell i kveld. I tillegg ble fem personer evakuert fra omkringliggende boliger. De evakuerte ble tatt hånd om av Molde kommune på Nesset omsorgssenter, og Norsk Folkehjelp bisto på stedet.

Et fåtall av de evakuerte i Eidsvåg har valgt å takke ja til overnatting i Molde. Tidligere i kveld ble evakuerte fra Vistdalen transportert i biler til Molde for å tilbringe natten på hotell. Tre personer fra kommunens kriseteam er til stede på hotellet.

Ingen kommunale veier gjenåpner i kveld

Flere kommunale veier i indre deler av Molde kommune er blitt stengt på grunn av flom og jordskred i kveld. NVE kommer til Molde i morgen, og ingen av de kommunale veiene blir åpnet igjen før NVE har gjort vurderinger av sikkerheten i de berørte flom- og rasområdene.

Sikrer nødvendig helsehjelp

Molde kommune bekrefter at alle som har behov for hjemmesykepleie i de aktuelle flom- og rasområdene er ivaretatt. På grunn av at Prestegårdsveien i Eidsvåg er stengt, kan ansatte ved Nesset omsorgssenter få utfordringer med å komme seg på jobb i morgen. Kommunen jobber videre med å finne løsninger på dette.