Årets Sommerles starter 1. juni med kickoff på Molde bibliotek

Nå er det klart for årets Sommerles og Molde bibliotek arrangerer kickoff lørdag 01. juni kl. 12.00. Det blir visning av årets Sommerles-film med Victor Sotberg og Odin Helgheim, bokanbefalinger og en smakebit på årets Sommerles-fortelling, Fanget i spillet.

– Velkommen til oss lørdag 1. juni kl. 12.00 i vårt nye område, «Smørøyet», i 3. etasje på Molde bibliotek , sier bibliotekar Åsne Mellin-Olsen.

Hva er Sommerles?

Sommerles er en årlig nasjonal lesekampanje, hvor barn fra skolestartere til og med 7. trinn er med og registrerer bøkene de leser mellom 1. juni og 31. august. Dette er både bøker de har lest selv, lydbøker og bøker som har blitt lest høyt for dem. Underveis kan barna hente flotte premier på biblioteket, etter hvert som de registrerer og kommer til et høyere nivå.

– Barna er veldig entusiastiske og vil gjerne komme seg så høyt som mulig for å få de flotteste premiene. Vi har også sett at bøker nærmest flyr av hyllene i barneavdelingen, sier Mellin-Olsen.

God deltakelse i Molde

I fjor deltok 32,7 % av norske grunnskoleelever i Sommerles. Disse tallene var enda bedre i Molde kommune, hvor hele 41,7 % deltok. En annen gledelig side ved Sommerles er at dette er en kampanje som når ut til både jenter og gutter.

– I 2023 var 44 % av deltakerne i Molde gutter. Her ser vi at satsing på barn og deres lesing har effekt, forklarer bibliotekaren.

Bekymring rundt barns lesevaner er et gjentagende tema i norske medier.

– Stadig hører vi historier om at barn i dag ikke leser, og særlig er det bekymring rundt gutters lesing. Da er det ekstra viktig med lesekampanjer som Sommerles, avslutter bibliotekar Åsne Mellin-Olsen.

Les mer om Sommerles på Molde biblioteks nettsider

Fargerik plakat med teksten Fanget i spillet, bli med på sommerens kuleste lesekampanje, Sommerles 2024. Grafisk illustrasjon - Klikk for stort bilde