Årsregnskap Molde kommune 2023

Årsregnskapet for 2023 er nå klart og Molde kommune som konsern fikk i 2023 et driftsresultat på minus 90,1 millioner kroner.

Molde kommune hadde et budsjett med et planlagt underskudd på 50,0 millioner kroner, så resultatet ble 40,1 millioner kroner svakere enn budsjettert. Underskuddet for konsernet fordeler seg med 74,8 millioner kroner i Molde kommune og 15,3 millioner kroner i de kommunale foretakene.

– Årsaken til underskuddet skyldes i all hovedsak at driftsutgiftene ble større enn budsjettert, sier kommunedirektør Marianne Stokkereit Aasen.

Årsregnskapet, del av Molde kommunes årsrapport

Merforbruk i tjenesteproduksjonen

I Molde kommune er det sektor for helse og omsorg som har den største økonomiske utfordringen. Denne sektoren fikk et merforbruk i 2023 på 101,2 millioner kroner.

– Vi ser at eldrebølgen treffer Molde kommune tidligere enn i mange andre kommuner i landet. Dette er med på å forklare resultatet for 2023. Samtidig bruker vi også langt mer på bo og habilitering enn det som er budsjettert, sier Aasen.

– Det positive er at noen enheter innenfor helse og omsorg klarer å drifte innenfor de rammene som er gitt, fortsetter Aasen.

Oppvekst, kultur og velferd er den andre store sektoren i Molde kommune. Her ble resultatet et overskudd på 5,4 millioner kroner.

– Det er svært gledelig at denne sektoren samlet sett får et overskudd, men innenfor sektoren er det stor variasjon. Det er enheter som har økonomiske utfordringer også her, sier Aasen.

Selv om mange skoler holdt seg innenfor budsjettet, ble samlet underskudd for skolesektoren 15,4 millioner kroner.

– Jeg er fornøyd med at vi oppnådde full, reell barnehagedekning høsten 2023, samtidig som barnehageområdet så å si var i balanse økonomisk sett, sier kommunedirektøren. Jeg er også veldig fornøyd med at vi i løpet av 2023 har fått ferdigstilt og åpnet flere nye bygg som Årølia skole, nye Lillekollen barnehage og Molde helse- og mestringsarena, i tillegg til at hele sjøfronten ble ferdigstilt og tatt i bruk.

Disposisjonsfondet reduseres

Molde kommunes underskudd blir dekt opp av disposisjonsfondet. Disposisjonsfondet reduseres fra 241,7 millioner kroner til 166,9 millioner. Det tilsvarer 4,7 prosent av kommunenes årlige inntekter eller 17 dagers drift.

– Jeg er bekymret for den økonomiske utviklingen. Vi må endre måten vi drifter på, og vi må alle forberede oss på å leve på en annen måte fremover enn det vi gjør i dag, avslutter kommunedirektør Marianne Stokkereit Aasen.

Mer detaljert informasjon er presentert i kommunens årsrapport for 2023.