Elever motiveres til å velge ei framtid i byggenæringa

Som et tiltak for å rekruttere unge til byggebransjen samarbeider kommunen med næringslivet og inviterer ungdomsskoleelever til byggeplassene.

Som kjent er det også i byggebransjen rekrutteringsutfordringer. Molde kommune har innledet samarbeid med entreprenører for å motivere ungdomsskoleelever til å velge byggebransjen som yrkesvei.

Onsdag var elever fra arbeidslivsfag ved Bergmo ungdomsskole på byggeplassen til Lillekollen barnehage i Molde. Hovedentreprenør Consto stilte villig opp for å informere elevene.

– Vi i bransjen har samme interesse som kommunen i å vekke ungdommens interesse for byggenæringa. Vi er alltid ute etter dyktige folk, og gjerne unge og nyutdannede, sier prosjektleder ved Lillekollen, Bjørnar Gundersen.

Rundt et avlangt bord sitter unge gutter med gul vest. Mann i gul vest ved PC ved enden av bordet. Foto. - Klikk for stort bildeProsjektleder Bjørnar Gundersen og noen av arbeidslivsfagelevene. I bakgrunnen, Øystein Vassgård fra Molde eiendom KF.

Gundersen informerte de lydhøre elevene om hvordan de som entreprenør er i konkurranse om jobbene.
Han viste også en digital modell av bygget. Her jobber kommunen, entreprenør og underentreprenør i samme verktøy, og det er mulig å legge på lag på lag med informasjon om blant annet strøm, rør, ventilasjon, tre- og betongarbeider. Til stor begeistring for ungdommen kan modellen, som viser bygningen tredimensjonalt, også brukes med VR-briller.

Modellen brukes også av Molde eiendom når de tar over driften av bygget.

– Vi visste ikke at det var brukt så mye teknologi innen byggebransjen, sier Simen, Ludvik og Andreas. De tre 10.-klassingene har allerede valgt yrkesfag, og synes de det var interessant å få komme på byggeplassen og høre fra entreprenøren hvordan det arbeides med planlegging og gjennomføring. Og så er det veldig kjekt å få komme seg ut av klasserommet innimellom!

Tre unge gutter i gul vest og hjelm holder i et arbeidskart ute på byggeplass. Foto. - Klikk for stort bildeSimen Rindarøy Brendø, Ludvik Gagnat Øverland og Andreas Ugelvik på byggeplass.

Øystein Vassgård, prosjektleder ved Molde eiendom KF, sier at det på en byggeplass er bruk for både de med praktiske og teoretiske evner.
– Jeg husker selv hvor vanskelig det var som 16-åring å skulle velge yrkesretning. Byggebransjen har endra seg mye og vil også komme til å utvikle seg videre i åra framover. Som Consto viste oss i dag, brukes mange smarte løsninger, både under planlegging, oppføring og i drift av bygget i ettertid, og det er veldig kjekt å kunne formidle muligheter og spennende aktiviteter innen byggebransjen, sier Vassgård.

Det var Ole Bolsønes, lærer i arbeidslivsfag ved Bergmo ungdomsskole, som tok kontakt med Molde eiendom for å få i stand et besøk.
– I arbeidslivsfaget arbeider vi mye med hvordan vi planlegger og gjennomfører prosjekter og arbeidsoppgaver, inkludert krav til HMS, valg av verktøy og hvordan vi tar kontakt og opptrer overfor samarbeidspartnere. Det var derfor veldig aktuelt og nyttig for oss å få en praktisk tilnærming som dette. I dag var det 10. klasse, til høsten til det 9. klasse som skal besøke byggeprosjektet for Årølia skole. Vi er glade for at Molde eiendom tente på idéen og la så godt til rette for oss. Vi er selvsagt også interesserte i å se til andre yrkesgrupper for samme opplegg, sier Bolsønes.

Opparbeidet tomt med grusdekke og reim i betong. Foto. - Klikk for stort bildeHer kommer nye Lillekollen barnehage.

Lillekollen barnehage nybygg beskjært. Illustrasjon. - Klikk for stort bildeSlik blir nybygget for Lillekollen barnehage. Arkitektene bbw as

Prosjekt Lillekollen barnehage