Evakueringen i Vistdal er opphevet

01.08.23: Tirsdag ettermiddag fikk Molde kommune melding fra politiet om at evakueringen av Vistdal nå er opphevet.

NVE har gjort vurderinger av området, og de mener at det ikke lenger er fare for nye ras i terrenget. Innbyggere og turister som ble evakuert på søndag kan dermed reise tilbake til eiendommene sine.

NVE viser til at det er fire jordskred som har krysset Langevegen, og at det ikke er mulig å krysse noen av disse med bil. Det må derfor planlegges godt hvordan innbyggere skal ta seg fram til hus og eiendommer. Av sikkerhetsmessige årsaker bør det vurderes om noen områder trenger avsperringer. De anbefaler også å unngå opphold i og langs skredløypene ved kraftig regnvær.

Til sammen ble 41 personer evakuert fra Vistdal på søndag. Åtte av disse kunne returnere i går, mens de øvrige har måttet vente til i dag på avklaringen.

-Alle de evakuerte som ble fraktet til Molde har nå forlatt hotellet, opplyser kommunedirektør Marianne Stokkereit Aasen.