Folkehelseprosjekt skal gi barn og unge et rikere læringsmiljø ved bruk av kunst- og kulturfagene

Folkehelseprosjektet “Mosaikk” er midtveis i prosjektperioden og mye spennende skjer på pilotskolene Kviltorp SFO, Nordbyen skole og Bekkevoll ungdomsskole. 

Et rikere læringsmiljø

Gjennom ulike kunst- og kulturuttrykk som teater, kunst, musikk og dans skal elevene utvikle egne uttrykk, skape identitet, oppleve mestring, trivsel og delta i fellesskapet. Pilotskolene og Molde kulturskole er likeverdige eiere av prosjektet som skal være med på å styrke barn og unges psykiske helse og være et allment forebyggende folkehelsetiltak. Samtidig som å gi økt kvalitet i de praktisk estetiske fagene i grunnskolen. På sikt skal prosjektet også være en døråpner for at flere barn og unge får kjennskap til og mulighet til å delta i fritidsaktiviteter. 

Kviltorp SFO: Åpne døra og ta inn verden!

I 1. trinn på Kviltorp SFO benyttes kunstfagene dans, drama og kunst. Aktivitetene skal bidra til inkludering, kreativitet, mestring, trivsel og fellesskap – og en mykere overgang fra barnehage til skole. 

Denne høsten jobber elevene med samspill, samskaping og natur­­kunst i skogen på skolens område. Kulturskolelærere og ansatte i SFO samarbeider om å veilede elevene til å finne egne uttrykk i trygge rammer. Elevene bruker materialer de finner i naturen og lager kunst som andre kan nyte i tillegg til å samhandle i lek, regler, sang og bevegelse. 

Ansatte i SFO har gjennom prosjektet fått mange nye ideer og «dører er åpnet» med tanke på bredden av aktiviteter man kan sette i gang med barna samtidig som om at de kjenner på økt kompetanse og trygghet i rollen sin. 

Nordbyen skole: Trygge og mestrende elever i den glidende overgangen fra barn til ungdom

På Nordbyen skole jobbes det med trygghet og livsmestring i overgangsfasen mellom 4.-5. trinn. Med drama som metode trener elevene på blant annet selvbilde, identitet og inkludering. 

I høst har 5. trinn på Nordbyen skole kommunikasjon som tema. Elevene får gjøre praktiske øvelser og oppgaver, jobbe med hvordan man kan kommunisere på ulike måter, hvordan man kommuniserte før og om det finnes gode eller dårlige måter å kommunisere på. Gjennom teaterleker og øvelser får elevene reflektere over hva kommunikasjon er og fordype seg i ulike måter man kommuniserer på gjennom muntlig og skriftlig språk, sammen med kroppsspråk, symboler. 

En sentral del av opplegget går ut på å bruke forumteater for å gi elevene mulighet til å trene på vanskelige situasjoner som kan oppstå. Forumteater innebærer å dramatisere en situasjon som kan oppleves som vanskelig eller undertrykkende. Publikum kan så komme med forslag til hvordan man kan løse situasjonen på en god måte slik at skuespillerne kan spille ut scenen på nytt og forhåpentlig få et nytt og positivt utfall. Dette gir elevene mulighet til å øve seg på vanskelige situasjoner og kan gi dem strategier for konflikthåndtering som de kan få bruk for i det virkelige liv. 

Bekkevoll ungdomsskole: “Her e vi” - ny på ungdomsskolen

På Bekkevoll jobber de med å bruke kunst- og kulturfag tidlig på 8. trinn for å hjelpe elever med å trives bedre på skolen. De har to deler i prosjektet sitt: oppstartsuker og en kunstfaglig kantine.

I oppstartsukene får elevene gjøre kreative arbeidsoppgaver mens kontaktlæreren er der for å bli kjent med dem. Lærere fra kulturskolen og Bekkevoll ungdomsskole, sammen med helsesykepleier, hjelper også til.

Prosjektet jobber med å gjøre overgangen til ungdomsskolen lettere ved å bruke kunst og kulturfag. De øver på å forstå seg selv bedre, samarbeide, føle seg trygge, trives, mestre, bruke egne evner, akseptere forskjeller, og inkludere alle.

Paviljongen er et sted hvor elevene har en kunstfaglig kantine som en del av skoledagen. Målet er å gi gode opplevelser og styrke troen på seg selv.

I undervisningen bruker de kunstfagene, musikk, brettspill, dataspill, eller en enkel lunsj sammen som pauser, påfyll, mestringsmuligheter, positive tillegg til skoledagen, og viktigst av alt, elevene får være med å bestemme.

Ønsker erfaringsdeling

Et av målene i piloten er at prosjektet skal over i ordinær drift etter prosjektperioden, og gjerne med flere skoler i drift i tillegg til pilotskolene. Vi oppfordrer alle som er interesserte til å ta kontakt, vi deler gjerne erfaringene vi har gjort oss så langt.

Vil du vite mer? 

Du kan lese mer om prosjektet på hjemmesiden til Molde kulturskole.