Ga oss muligheter vi aldri kunne forvente

Vi er Sara Hasselø Berg og Vaishnavi Pathmanathan, to elever fra innovasjon og ledelse ved Molde videregående skole som har vært på bedriftserfaring hos Molde kommune. Målet med bedriftserfaringen var at vi skulle forstå hvordan Molde kommune opererer som en virksomhet – og det har vi lært!

Lært mye

Gjennom en periode på sju uker har vi fått mange muligheter og opplevelser som vi aldri kommer til å glemme. Vi har blant annet hatt et møte med både ordfører og kommunedirektør, deltatt som jurymedlemmer ved kommunefinalen i innovasjonscamp og deltatt på mange møter på InnbyggerLaben Innom. Vi har også fått møte både ungdomsrådet og ungdomspanelet for hele Møre og Romsdal, og ikke minst lært mye fra en rekke dyktige og kunnskapsrike mennesker.

Fikk møte ordføreren

Det første høydepunktet vi ønsker å dele er møtet vårt med ordføreren. Ettersom det nylig ble valgt ny ordfører i Molde kommune, visste ingen av oss særlig mye om han på forhånd. Dette gjorde opplevelsen enda mer spennende, da det ga oss muligheten til å møte han istedenfor å bli kjent med han gjennom internett og sosiale medier. Vi var svært forventningsfulle og hadde aldri forestilt oss at vi skulle få muligheten til å sitte på ordførerens kontor.

Under møtet ga han oss et innsiktsfullt innblikk i Molde kommunes organisering og hvordan det politiske systemet fungerer i en kommune. Dette var både lærerikt og svært engasjerende! Etter møtet overrasket han oss ved å spørre om vi ønsket å prøve ordførerkjedet. Et bredt smil spredte seg umiddelbart over ansiktene våre, og vi takket selvsagt ja med en gang. En slik unik mulighet får man bare én gang i livet.

Innovasjonscamp

Det andre høydepunktet vi vil dele er kommunefinalen i innovasjonscamp. Dette var virkelig en spesiell opplevelse for oss, da det bare er to år etter at vi selv stod på scenen og presenterte ideene våre for juryen.

Nå var det vår tur til å sitte i juryen. Etter å ha hørt alle de spennende og ikke minst innovative ideene ble vi positivt overasket. Alle var kjempeflinke. Etter intenst arbeid med å vurdere alle ideene, kom den vanskelige delen. Vi måtte plukke ut de tre ideene vi mente var best. Etter diskusjon og uenigheter med resten av juryen, kom vi frem til et svar alle var enige i.

Da var det klart for at vi to skulle presentere vinnerne. Før vi kunngjorde resultatet, understreket vi at alle deltakerne var vinnere, fordi de virkelig var det! Alt i alt var det en lærerik dag, der vi samtidig koste oss med å høre på alle de fantastiske ideene til elevene.

Ikke grå og kjedelig

Hvis du hadde spurt oss om Molde kommune før bedriftserfaringen hadde du nok fått høre at Molde kommune er grå og kjedelig. Men etter denne perioden har synet vårt endret seg fullstendig.

Som Trygve Grydeland en gang sa: «Dra til et rom hvor du er det svakeste leddet, slik at du lærer mest». Etter denne perioden har vi fått kompetanse fra deres dyktige ansatte som kan mer enn oss. Og Molde kommune er derimot ikke grå og kjedelig, men et innholdsrikt og nyttig organ for vår fremtid. Det syntes vi flere burde være takknemlig for.