Gledelig utvikling for byggesaksbehandling

En byggesøknad som det i fjor tok 45 dager å få svar på, blir nå ferdig på 30 dager i Molde kommune.

– Vi er veldig fornøyde med at vi har fått ned saksbehandlingstida såpass mye, sier fagleder Gudrun Holm ved byggesak og geodata i Molde kommune. Svartida varierer mellom forskjellige typer byggesaker, men i snitt har saksbehandlingstida for byggesaker uten dispensasjonssøknad gått ned med 38,6%, forteller faglederen.

Dette har de gjort

– Kommunesammenslåinga med nytt program for saksbehandling og koronapandemien som også påvirka oss, førte til noen krevende år for byggesak. Etter det har vi jobba kontinuerlig med forbedring. Nå har vi fått ned saksbehandlingstida og redusert bruken av overtid. Vi har forbedret rutinene våre, og blant annet prioritert kontroll av søknader som kommer inn, slik at flere får raskere tilbakemelding på om det er mangler ved søknaden, sier Holm.

– Vi har også fått tilført en stilling til på byggesak i år. Arbeidet vi har gjort har også ført til at gebyrinntektene har økt fordi vi ikke har så mye reduksjon av gebyr på grunn av for lang saksbehandlingstid. Så langt i år har vi «spart» 400 000 på redusert bruk av overtid og mindre tap av gebyrinntekter, fortsetter hun.

Byggesaksavdelinga i Molde kommune har tatt grep. Foran fra venstre Gudrun Holm, Kristine Jønsson, Sunniva Rakvåg, og Stine Ugelvik Kanestrøm. Bakerst fra venstre Ane Nygård, Andreas Hellandsvik Forsland, Lene Johansen og Hans Edvard Dahl Gjerde. Fredrik Hyrum Svensli var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Flere søker digitalt

At flere søker digitalt gjør også at vi får færre søknader som er mangelfulle. På dibk.no (direktoratet for byggkvalitet sine nettsider) får du nemlig veiledning underveis både om hva som er søknadspliktig og hvilke vedlegg som må ligge ved byggesøknaden.

Portrettbilde av Gudrun Holm. Foto. - Klikk for stort bildeFagleder byggesak, Gudrun Holm.

– Kommer søknaden elektronisk er det tidsbesparende både for dokumentsenteret og oss på byggesaksavdelinga, og når vi bruker mindre tid på å få søknaden inn i fagsystemet, blir også saksbehandlingstiden kortere, sier Gudrun Holm. – For de som ikke har mulighet til å søke digitalt, så tar vi selvsagt fortsatt imot søknader på papir og e-post for de som fortsatt foretrekker det. At du kan bestille tid hos saksbehandlerne våre via kalenderen på molde.kommune.no, fungerer også godt. Da kan vi ha dialog med søker før søknaden sendes inn, sier hun.

I byggesaker som krever at søknaden sendes inn av profesjonelle søkere som arkitekt, entreprenør eller prosjekteringsfirma, er det et krav at søknaden er digital.

Ikke økte gebyr

– Vi er også fornøyde med at gebyrene ikke har økt med mer enn generell prisvekst fra i fjor til i år. Dette til tross for at vi har fått tilført en ny stilling. Byggesaksbehandlingen skal være finansiert ved selvkostprinsippet, noe som tilsier at gebyrene skal finansiere kostnaden for tjenesten – hverken mer eller mindre.  Vi må se sammenhengene, bruke ressursene på best mulig måte og fortsatt jobbe for å få saksbehandlingstida ytterligere ned, avslutter fagleder Gudrun Holm.

Oversiktsbilde Molde sentrum med høstfarger. Foto. - Klikk for stort bilde