Har valgt kunst på sjøfronten

Kunstkomitéen for Sjøfronten 2 har valgt kunstneren Erlend Leirdal til å utføre utsmykningen som skal plasseres ved sjøbadet lengst øst på sjøfronten. Skulpturen vil være på plass sensommeren 2024.

Leirdal er en anerkjent og respektert billedhugger med en solid merittliste. Han er innkjøpt av flere kunstinstitusjoner som Nasjonalmuseet, KODE og Norsk Skogmuseum, og har lang erfaring fra offentlige utsmykninger i stort format.

Hans skulptur «Øyesteinen» er planlagt utført i granitt i samarbeid med steinindustrien på Eide, og vil være en visuelt slående avslutning på sjøfrontprosjektet.

Komiteens begrunnelse:

«Øyesteinen» er en monumental skulptur i granitt som skal plasseres ved sjøbadet lengst øst av Sjøfrontutbyggingen, og vil være en visuelt slående avslutning på sjøfrontprosjektet.

Skulpturen er ren i formen og fremstår med en raffinert eleganse som er rik på assosiasjoner i sin enkle tidløse form.

Verket, utført i et robust og holdbart materiale, står i fin dialog med både omgivelsene og betrakteren. Den relaterer i form og materialvalg både til naturen og stedet. I materialvalg vil granitten spille på lag med og komplimentere eksisterende dekke og benker. Skulpturen snakker også fint og effektivt med den enkle og stramme etterkrigsarkitekturen byrommet vårt består av.

Komitéen finner form og materiale fascinerende. Granitten vil være grovhogd i de ytre flatene, og polert i de indre. Dette vil skape liv og kontrast i selve skulpturen, og bringe den til live som et vakkert objekt byens befolkning kan få et positivt eierskap til.

Visuelt tilrettelegger den for betrakteren å se. Vi er vant til vår storslåtte natur, og her får vi et kunstnerisk arbeid som spisser naturopplevelsen ved at betrakteren ser naturen gjennom et øye/linse. Dette kan gi en ny opplevelse av vårt kjente panorama.

Kunstkomitéen har bestått av:

Ine Harrang, kunstfaglig prosjektleder
Hallvard Huse, representant fra Møre og Romsdal Arkitektforening
Kristin Hammerbäck, leder Molde sentrum AS, brukerrepresentant
Ola Gjendem, Selskabet for Molde Byes Vel
Janny Meese, kultursjef Molde kommune
Bente Kjøll Øverbø, prosjektleder Molde kommune

Kunstkomitéen har stått fritt til å velge kunstner og intensjonen har vært at utsmykningen skal løfte området visuelt, oppleves relevant for publikum og bidra til å skape identitet og tilhørighet. Komitéen har tatt hele sjøfronten i betraktning, og sett på hva slags kunst som allerede er representert i Moldes uterom.

Molde kommune retter en stor takk til Sparebank 1 SMN, Møre og Romsdal fylkeskommune og Selskabet for Molde Byes Vel for støtte som gjør prosjektet mulig.

En skulptur i stein med form som enn oppreist smultring. Fjorden og Moldepanoramaet bak. Personen som står foran er 1/3 av høyden av skulpturen. Gjennom hullet ses en båt på fjorden. Illustrasjonsfoto. - Klikk for stort bildeErlend Leirdal "Øyesteinen". Illustrasjonsfoto av Erlend Leirdal