Innholdsrik åpning av Molde helse- og mestringsarena

Onsdag 10. april var det endelig offisiell åpning av Molde helse- og mestringsarena. Dagen besto av et innholdsrikt program bestående av blant annet taler, historiefortelling, snorklipping og kulturinnslag før det ble avrundet med åpen dag.

Prosjektleder Hege Synnøve Anmarkrud var svært fornøyd: - Takk til alle som har bidratt i prosjektet. Det har vært en lang reise, men endelig er lokalet ferdig og tatt i bruk. Nå må vi tenke fremover og starte arbeidet med å skape aktiviteter og gjøre tilbudene våre kjent blant innbyggerne.

Ordfører Trygve Grydeland klipper snoren

Programmet ble åpnet av enhetsleder Tove Martinsen som ønsket velkommen, etterfulgt av ordfører Trygve Grydeland som foretok den offisielle åpningen. Han klippet snora på en litt utradisjonell måte – den var for anledningen festet til to hjelpemidler.

Kulturelt innslag og litt historie

Bergmo dagsenter var til stede med eget kor, og sto for dagens kulturinnslag! Avdelingsleder Rita Ræstadholm fortalte om flere av de spennende aktivitetene dagsenteret har gjort, blant annet så har det gått Norge på langs, fra Lindesnes til Nordkapp. Det er noe å være stolt av!

Kommunalsjef Tanja Thalen snakket om reisen fra hjelpemiddellager til dagens Molde helse- og mestringsarena, og Tor Egil Heimstad fra Molde eiendom etterfulgte med historien bak lokalet som i sin tid ble registrert som et lokale for «varehandel og reparasjon av motorvogner» - altså et verksted.

Jan Inge Tangen og Erik Ingebrigtsen forteller om prosjektet Påkobla hjelpemidler

Samarbeid og innovasjon

Jan Inge Tangen fra Molde kommune og Erik Ingebrigtsen fra Kristiansund kommune, fortalte om hvordan de har samarbeidet om prosjektet «Påkobla hjelpemidler». Det ble sagt at selv om byene er like, stå vi i de samme utfordringene som kommuner over hele landet gjør – med manglende oversikt over lager og logistikk for hjelpemidler. De vil gjøre dette til et varig samarbeid, slik at byene kan utvikle mer sammen, der målet er å utvikle tjenestene til det beste for innbyggerne.

Velferdsteknologi for barn, unge og voksne

Ergoterapeutene Solveig Thormodsæter Ørjavik og Charlotte Hammerø fortalte om velferdsteknologi spesielt rettet mot barn og frivillighetskoordinator Guro Grønningsæter hadde et innlegg om frivillighetens rolle i helse og mestring.

Mark Cantada avsluttet det offisielle programmet med budskapet om at Molde helse- og mestringsarena har et stort potensial, og at målet er å sørge for at flest mulig får leve et aktivt og selvstendig liv.

Molde helse- og mestringsarena er kommet til som et av resultatene av prosjekt Smart Hjelpemiddelforvaltning. Prosjektet er et av flere Smart Molde-prosjekter som involverer ulike samfunnsaktører, med fokus på innbygger. I programmet har vi flere aktører som har vært aktivt deltagende i Smart Hjelpemiddelforvaltning

Se bilder fra åpningen: