Kom Innom og hør om fargepaletten for Molde sentrum

Du har kanskje lagt merke til hvor fint Thon Hotell ytterst i Storgata, bygningen hvor O.E. Strande holder til og de to tidligere bankbyggene som omkranser rådhusplassen har blitt?

Fargepaletten for bygningene i Molde sentrum ble utarbeidet gjennom prosjektet «Storgatas ansikter» allerede i 2017.  I følge riksantikvaren er Molde sentrum en av Norges best bevarte gjenreisningsbyer.

Invitasjon til åpent møte om fargepaletten for Molde sentrum

Viktor Nordheim og Bente Kjøll Øverbø fra Molde kommune inviterer til møte om fargepaletten for gjenreisningsbyen Molde. Her står de foran det tidligere bankbygget i Storgata 33 som har fått farge etter fargepaletten. I bakgrunnen skimtes Storgata 31 – begge bygg renovert i henhold til fargepaletten i senere år.

– Tirsdag 6. februar inviterer vi til møte – ett møte for gårdeiere og bransjen, og ett åpent møte for alle interesserte, sier arkitekt Viktor Nordheim i Molde kommune.

I samarbeid med fylkeskommunen, professor i farge Mette L’orange og multikunstner Bent Erik Myrvoll har Molde kommune utarbeidet en veileder til fargepaletten. Den er laga for gårdeierne og kan brukes ved framtidige fasadeendringer.

– Vi er veldig glade for å få presentere denne veilederen til gårdeierne i sentrum. Fagfolka vil fortelle om arbeidet med fargepaletten og vil også være til stede etter møtet slik at gårdeierne får anledning til søke råd, forteller landskapsarkitekt Bente Kjøll Øverbø i Molde kommune.

– Og så håper vi at også det åpne møtet vil være interessant for flere – dette er spennende historie om Molde som ble gjenreist etter krigen, og om hvordan vi skal ta vare på byens særpreg i framtida. Kom til det åpne møtet på innbyggerLaben i Storgata, oppfordrer de to arkitektene.

Se historien om gjenreisningsbyen Molde

L'orange og Myrvoll under arbeidet med fargepaletten i 2017 – nå kommer de tilbake for å fortelle om arbeidet og gi råd til gårdeierne.