Kommunen får Retiro og Planor bygger boliger i Fabrikkvegen

Det blir resultatet av et foreslått makebytte mellom Molde kommune og Planor Bolig AS. Formannskapet skal drøfte saken neste tirsdag, før kommunestyret treffer endelig vedtak 18. april.

I saken legges det opp til at Planor Bolig AS overtar de gamle studentboligene i Fabrikkvegen 4, 6 og 8 som i dag eies av Molde kommune.  Som motytelse overtar Molde kommune hele arealet på Retiro som i dag eies av Planor Bolig AS. Dermed sitter Molde kommune igjen som eneste grunneier av Retiro.

-Planen vår er å rive bygningsmassen i Fabrikkvegen og bygge boliger som er godt egnet for seniorer, uttaler Bernt Vågsæter i Planor Bolig AS. Han er fornøyd med avtalen som er inngått. Kommunen har lagt inn krav om at det skal bygges boliger for denne målgruppen.

- Avtalen bidrar til å løse noe av kommunens framtidige behov sentrumsnære seniorboliger, sier ordfører Trygve Grydeland. Samtidig er han svært tilfreds med at kommunen nå kan utvikle Retiro på en helhetlig måte.

- Retiro er et aktivum for kommunen, og vi ser at det er mest formålstjenlig at vi som kommune tar regien i utviklingen framover. Det er mange som har et stort hjerte og engasjement for dette området. Det tar vi med oss inn i det videre arbeidet med utviklingen av området.

Her finner du saksfremlegg til formannskapets møte 9. april 2024