Molde eiendom KF er i full gang med å etablere ladeinfrastruktur for tjenestebilene til hjemmetjenesten

Kleive omsorgssenter har nå fått installert seks ladestasjoner for elbil.

Utbyggingen av ladeinfrastrukturen har som mål å tilrettelegge for en enklere overgang til elbiler og redusere driftskostnadene, samtidig som den bidrar til å redusere klimagassutslippene. Ladestasjonene kan også gjøres tilgjengelige for andre enheter når ladepunktene står ledige.

Arbeidet er blitt utført av Haugen & Reitan AS og Elmo Teknikk AS.

Lars Arne Blø Ødegård, fagleder elektro i Molde eiendom KF forteller at elbilbruken ikke har noen direkte klimagassutslipp, men det er utslipp knyttet til produksjonen av kjøretøy og strøm:

– Livsløpsanalyser viser at dersom vi inkluderer utslippene fra produksjonen av strøm og kjøretøy, har elbilen lavere klimagassutslipp gjennom sin levetid enn sammenlignbare fossilbiler. Spesielt her hvor nesten all kraft kommer fra bærekraftig energiproduksjon.

Terje Moe og Solgunn Kvernberg Thue ved Kleive omsorgssenter er svært fornøyde med resultatet og roser Molde eiendom for arbeidet:

– Vi har opplevd et godt samarbeid med Molde eiendom. Det var ikke mye slinger i valsen, for å si det sånn, kommenterer Terje Moe, som er vaktmester ved Kleive omsorgssenter.

Solgunn Kvernberg Thue, som er enhetsleder ved Kleive omsorgssenter, er enig:

– Vi er veldig fornøyde med samarbeidet. De var veldig raske.

Vaktmesteren trekker fram at det er lovpålagt for det offentlige å bidra til å fremme og stimulere markedet for nullutslippsløsninger i veitransporten når det gjelder anskaffelse av nye kjøretøy. At kommunen skal benytte sin rolle som innkjøper for å kutte klimagassutslipp lokalt er også presisert i Klima- og energiplanen:

– Vi er pålagt å gå over til elektrisk, men det er også en linje kommunen er pådrivere for, kommenterer Moe.

–Vi ønsker det også, skyter enhetslederen inn. Kvernberg Thue forteller at de til nå har hatt en veldig dyr bilpark, så det er også et godt økonomisk tiltak.

At det vil være et godt økonomisk tiltak er noe fagleder elektro i Molde eiendom KF bekrefter:

– Med dagens strømpriser er det ingen tvil om at det vil være en stor kostnadsbesparelse for enheten å gå over til elbil.

Moe forteller at de var heldige fordi det allerede var en trafo der som gjorde at utbyggingen av ladestasjonene kunne skje raskt.

Fortløpende vil det også bli etablert ladestasjoner for elbil på Nesset omsorgssenter, Eidsvåg helsehus, Skåla omsorgssenter, Bergmo omsorgssenter og Glomstua omsorgssenter.

– Strømmen er på plass. Nå er det bare bilene som mangler, avslutter enhetslederen.

Terje Moe
vaktmester m/fagbrev