Molde er fylkets beste friluftskommune!

Forum for natur og friluftsliv (FNF) har, som først i landet, lansert et friluftsbarometer for kommunene i Møre og Romsdal. Barometeret skal gi en pekepinn på i hvor stor grad kommunen legger til rette for friluftsliv, og Molde kommune kommer best ut!

Tore Birkeland, idrettskonsulent i Molde kommune, sier at dette er fantastisk, og at han håper dette kan øke fokuset på friluftslivet.

– Kanskje kan dette gjøre at kommunene legger inn litt ekstra innsats i arbeidet, og ser betydningen av det. Dette kan øke både folkehelsa og attraktivitet for kommunen, sier Birkeland.

Kultursjef Kristine Thomassen understreker også hvor viktig denne anerkjennelsen er for videre satsing: – Vi er svært stolte av resultatet og det gode arbeidet som er lagt ned. Dette viser at Molde tar friluftsliv på alvor! Friluftsliv er en viktig del av folkehelsen og gjør Molde til et attraktivt sted å bo.

Målingen for Møre og Romsdal 2023-2024 viser at Molde kommune kommer best ut, samlet sett! Vi skårer høyt på:

• Status på fremdrift for friluftslivets ferdselsårer
  • Utlånsordninger for friluftsliv
  •  Tall på turpostbrukere

Gratis lån av utstyr

Vi har tre ulike sentraler for gratis utlån av sport- og friluftstyr i kommunen: utstyrspool ved Nesset frivillighetssentral, BUA Molde og Midsund utstyrssentral. Her kan du låne utstyr gratis, alt fra ski og fiskestang til telt, primus og sovepose. Du trenger altså ikke å kjøpe dyrt utstyr for å bruke naturen. Et godt tilbud som mange bruker og som er viktig for at flest mulig skal kunne komme seg ut i friluft.

Barometeret måler på 10 ulike indikatorer som er viktig for bredden i friluftslivet.  Målet med friluftsbarometeret er å skape et verktøy for systematisk arbeid og øke fokuset på friluftsliv i kommunene.