Molde kommune etablerer boligkontor

Boligkontoret er opprettet med et mål om at enda flere skal kunne skaffe seg bolig på egenhånd eller beholde boligen sin.

Kontoret skal gi råd og veiledning til de som har boligrelaterte spørsmål og behov, og både små og større spørsmål skal boligkontoret prøve å gi gode svar på.

Ny boligsosial lov

Tanken om å etablere et tverrfaglig samarbeid for å samkjøre de kommunale tjenestene innen bolig enda bedre har vært til stede i lang tid. Da det i fjor trådte i kraft en ny boligsosial lov, ble arbeidet realisert.

Foto av dame som peker på en skjerm med tekst boligkontor - Klikk for stort bilde

Den nye loven handler om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet (boligsosial lov), og inneholder blant annet skjerpede krav til plikt over å ha oversikt over boligbehovet for vanskeligstilte og å ta boligsosiale hensyn i planleggingsarbeid.

Dermed ble det satt ned både en styringsgruppe og arbeidsgruppe som skulle jobbe for å etablere et boligkontor. Boligkontoret består av et team av fagpersoner fra NAV, psykisk helse og rus, tildeling og koordinering, og Molde eiendom. Disse fagpersonene utgjør arbeidsgruppen.

Ny arbeidsmetodikk

Ved å etablere et boligkontor som jobber tverrfaglig, vil det bli en ny måte å jobbe på. Ved å samle tjenester og jobbe tverrfaglig, er målet å kunne effektivisere boligrelaterte tilbud og tjenester fra kommunen.

Arbeidet med etableringen har blitt ledet av to kommunalsjefer: Tanja Thalén, kommunalsjef for helse og omsorg, og Ann-Mari Abelvik, kommunalsjef for oppvekst, kultur og velferd.

- Ved å samle ekspertise og fagpersoner fra ulike områder er målet å kunne gi den beste veiledningen og råd som er aktuell i hvert enkelt tilfelle, sier Tanja Thalén. Hun berømmer også arbeidsgruppen for en god innsats i etableringen.

Ulike aktuelle tilbud

Av ulike årsaker er det en del personer som trenger hjelp til å skaffe eller beholde egen eid eller leid bolig. Flere ulike ordninger kan være aktuelle, som økonomisk rådgivning, startlån, bostøtte eller kommunal bolig. Boligkontoret vil hjelpe for å finne mulige løsninger løsninger i samråd med personen som har henvendt seg og de andre i teamet. Ved behov kan det være nødvending å knytte til ressurspersoner fra flyktningtjenesten, bo og habilitering eller andre av kommunens tjenester.

Les mer og bestill tid på boligkontoret

Boligkontoret har kontor i Moldetrappa 2, i samme lokaler som blant annet tildeling og koordinering. Kontoret har besøkstid på onsdager fra 12.00 – 14.00 og telefontid fra 09.00 – 15.00 mandag til fredag.

I perioden februar – mai blir det gjennomført en testperiode. De som har brukt boligkontoret vil få tilsendt et evalueringsskjema for å gi tilbakemeldinger som kan hjelpe oss med å gi et enda bedre tilbud.