Molde kommune nominert til Bosettings- og integreringsprisen

Molde er en av seks kommuner som er nominert til Bosettings- og integreringsprisen 2023. Prisen deles ut til en kommune som har gjort en spesielt god jobb for å bosette og integrere flyktninger.

Vinneren kåres ut fra en samlet vurdering, der både publikums stemmegivning og faglige vurderinger inngår. Du kan stemme på nettsidene til Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).

De andre nominerte kommunene er Harstad, Ullensvang, Tønsberg, Nordre Follo og Kristiansand. Vinneren annonseres på årskonferansen til IMDi 30. oktober.

Molde har mottatt prisen en gang tidligere, i 2012.

I juryens begrunnelse står det:

I 2022 viste Molde kommune en imponerende evne til å bosette et høyt antall flyktninger, og de sier selv at ved å ha nøkkelklare boliger klarte de å imøtekomme det høye behovet for bosetting. Molde bosatte flykninger fra ulik landbakgrunn, og med ulike behov. I 2022 fikk alle ukrainske flyktninger, uavhengig av alder, tilbud om digital norskopplæring umiddelbart etter bosetting. Tilbud om digital norskopplæring MOVED øker muligheten for individuelle tilpasninger i programmet.

Kommunen jobber raskt og effektivt for at introduksjonsprogrammet skal ha en kombinasjon av norskopplæring, praksis og kurs. Mange av de ukrainske flyktningene har 6 måneders program. Det ble derfor et viktig satsingsområde å starte raskt med praksis, og flyktningstjenesten utvikler en plan for rask oppstart av praksis i introduksjonsprogrammet og har en egen praksiskoordinator til å lede arbeidet internt. Kommunen mener at de lykkes med oppgaven fordi de klarer å jobbe på mange områder samtidig, og ser bosetting, kvalifisering og integrering som en stor oppgave som henger sammen.

Om prisen:

• Det er 14. gang bosettings- og integreringsprisen deles ut. Prisen deles ut til kommuner som har utmerket seg når det gjelder å ta imot flyktninger på en god måte og som jobber aktivt med utvikling av gode tiltak for å fremme bosetting og kvalifisering til arbeid og utdanning.
  • Prisen har blitt delt ut årlig siden 2008. De nominerte kommunene er valgt ut på bakgrunn av kriterier fastsatt av IMDi. Kommunene må skåre positivt både innenfor bosettings- og kvalifiseringsarbeid.
  • De nominerte kommunene har alle utmerket seg i arbeidet med å bosette og integrere flyktninger og i forbindelse med Ukraina-krigen.

For å bli nominert til prisen må kommunen:

• Vise engasjement og fleksibilitet i bosettingsarbeidet, og bosette i tråd med myndighetenes anmodning
  • Vise til gode resultater for tidligere deltakere i introduksjonsprogrammet
  • Tilpasse og samarbeide om innhold i introduksjonsprogrammet i tråd med den enkeltes behov
  • Jobbe aktivt med utvikling av gode tiltak for å fremme bosetting og kvalifisering