Molde topper nasjonale statistikker med imponerende vaksinasjonsdekning

Høsten 2023 har vært veldig god for Molde i kampen mot influensa og Covid-19. Med en betydelig høyere andel vaksinerte enn resten av landet, har Molde kommune lagt ned en formidabel innsats i arbeidet med vaksinasjon, spesielt rettet mot barn i risikogrupper og eldre over 65 år.

Resultater som taler for seg

Vaksinasjonsdekningen på covid-19 for de over 65, er på hele på 76 %, og 70 % for influensavaksine i samme aldersgruppe. Sammenlignet med andre byer som Ålesund og Kristiansund, ligger Molde langt foran i å vaksinere de sårbare i samfunnet.

- Vi ligger også 20 % over nasjonalt snitt for koronavaksinasjon, noe vi er svært stole av, sier assisterende kommuneoverlege Marit Teigen Hauge. Den gode vaksinedekningen i Molde kommune er et resultat av et bredt samarbeid og dedikert innsats fra alle involverte parter.

- Dette har vært mulig takket være det tette samarbeidet mellom helsesykepleiere, fastleger, flyktningtjenesten, skoler og barnehager som har gjort en beundringsverdig innsats med å sikre at alle, uavhengig av bakgrunn eller språk, har fått tilgang til vaksiner og nødvendig informasjon.

Enklere vaksinering for de minste

I stedet for ordinær sprøytevaksine, har nesespray som vaksine gjort det enklere å vaksinere barn. Med helsesykepleiere til stede både på skoler og helsestasjoner, har foreldre og barn i kommunen fått god hjelp til informasjon og veiledning. De ansatte på skolene har også bidratt ved å legge ned et stort arbeid i å informere og veilede både barn og voksne

Et samarbeid over grenser og språk

Ansatte i flyktningtjenesten har gjort en stor jobb ved å oversette viktig informasjon om vaksinering til ulike språk. Informasjonen har blitt distribuert til ansatte i skoler og barnehager, som igjen har delt videre til foreldre. Informasjonen på ulike språk er også delt videre med kommuneoverleger over hele landet.  Denne innsatsen har ikke bare sikret at alle deler av samfunnet har fått tilgang til informasjon, men også bidratt til å inkludere ulike kulturelle grupper i vaksinasjonsprogrammet, sier Teige Hauge.

Tett samarbeid og informasjonsdeling

Fastlegene har utgjort en avgjørende rolle i arbeidet, spesielt ved å informere pasienter og andre om vaksinasjonsbehovet. De har blant annet sendt SMS til sine aktuelle pasienter, med informasjon om hvem som trenger vaksiner. De bidrar også til å spre viktig informasjon i direkte pasientmøter, men og som skole- og helsestasjonsleger.

Mange opplever god tillit til fastlegen sin etter pandemien. Det er også enkelt å få informasjon og bestille legetime. Dette personlige engasjementet fra fastlegene har skapt en betydelig tillit blant de eldre i risikogruppene, noe som har ført til høyere vaksinasjonsdekning blant denne gruppen.

Vaksine mot lungebetennelse

I tillegg til vaksinene mot influensa og Covid-19, oppfordres nå alle i risikogrupper til å vurdere pneumokokkvaksinen, som beskytter mot lungebetennelse. Det er svært lav dekning nasjonalt når det gjelder denne vaksinen, og nylige råd har endret seg til å anbefale at den tas hvert 6. år, i motsetning til tidligere anbefalinger om hvert 10. år.

Pneumokokkvaksine, er anbefalt for alle personer over 65 år, eller de som har en sykdom eller tilstand som gjør at de har høyere risiko for å få alvorlig pneumokokksykdom.

– Vi har god tilgang på disse vaksinene, sier Marit Teigen Hauge. – Vaksinen får du satt på fastlegekontoret ditt. Det er viktig å ta de nødvendige skrittene for å beskytte helsen vår og bidra til et tryggere samfunn for alle, avslutter Teigen Hauge.

Oversikt over vaksinasjonsdekningen

Tabellen viser prosentvis andel av de over 65 år som har tatt vaksine i de ulike byene i fylket, og nasjonalt.
Vaksinasjonsdekning
Vaksine Molde Ålesund Kristiansund Nasjonalt
Covid-19, høsten 2023 76 % 56 % 36 % 53 %
Influensa, høsten 2023 70 % 69 % 60 % 64 %