Nabolagsaktivitet på sjukehusområdet

Kommunen inviterer til aktivitetsdag på Lundavang. 16. april blir det både rebusløp, underholdning og pølseservering på sjukehusområdet.

I forbindelse med at sjukehuset skal flytte til Hjelset i 2025, foregår det en områderegulering for området Lundavang og Stuevollen. Reguleringsplanen skal si noe hvordan området skal utnyttes og brukes i framtida.

– Arrangementet er en del av en områdemodning som innebærer å aktivisere området og forberede til framtidige funksjoner og bruk. Vi håper at mange har anledning til å delta og samtidig besøke oss på standen for å få informasjon om det pågående planarbeidet, sier Siri Kiviranta og Mette Holand i Molde kommune.

Områdemodning

– Denne aktivitetsdagen kommer som et resultat fra innspill vi har fått fra tidlig medvirkning, og flere tiltak vil komme som resultat av dette, sier Mette Holand som har ansvar for medvirkning i Lundavang-prosjektet.

– Trygghetsvandring med skoleelever for å dokumentere opplevd skolevei, trafikktelling og andre midlertidige trafikktiltak vil komme på plass i løpet av våren. På denne måten involveres innbyggerne i områdeutviklingsprosessen gjennom å bruke de midlertidige tiltakene vi setter i verk, fortsetter Holand.

Aktivitetsdag 16. april

– På formiddagen den 16. april er de tre barnehagene i området invitert til å oppleve Fjellpiraten i helikopterskogen – mange kjenner nok Fjellpiraten fra Rabalderfestivalen. Hovedutvalg for teknisk, plan, næring og miljø skal på befaring før møtet sitt og de vil få oppleve både kulturinnslag og historiefortelling, sier Siri Kiviranta som er en av medlemmene i prosjektgruppa for områderegulering for Lundavang og Stuevollen. – Både skogen, stier og åpne plasser blir brukt til aktiviteter og underholdning denne dagen.

På ettermiddag inviteres alle, både naboer og andre interesserte, til underholdning og aktiviteter. Vi tester ut forskjellige måter å bruke området på, og det blir program både ved den gamle sjukepleierskolen og opplevelser i skogen nord for sjukehuset.  I tillegg til fjellpiraten, kommer jazzkvintetten Kvintsirkelen, koret Novus, Naturvernforbundet som forteller om artsmangfoldet i skogen og du får høre 300 år gammel sjukehushistorie.  Rebusløypa, som går i en runde på området, er tilpasset både barn og voksne og er åpen hele dagen.

Hele programmet finner du på molde.kommune.no/lundavang

Illustrasjon: Mari Watn.