Store forbedringer i demensomsorgen med TID-modellen

Innføring av TID-modellen har ført til betydelige forbedringer i omsorgen for pasienter med atferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens (APSD).

Implementeringen av TID-modellen har resultert i økt livskvalitet for pasienter og styrket kompetanse blant ansatte. Ansatte rapporterer også om bedre samarbeid, samt en felles forståelse og engasjement i miljøet rundt pasientene. I tillegg til å forbedre pasientenes livskvalitet, har modellen også hatt positive effekter på livskvaliteten til pårørende.

Dame sitter i sofa - Klikk for stort bilde

– Det at alle har et felles mål føles trygt og er bra for beboeren, sier prosjektkoordinator Camilla Kjøsnes.

Hva er TID-modellen?

TID-modellen (Tverrfaglig intervensjonsmodell ved utfordrende demens og andre psykiske lidelser) er et kartleggingsverktøy som brukes til å tilnærme seg personer med atferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens.

Modellen fokuserer på personsentrert omsorg og skreddersydde tiltak for pasientene, i stedet for medisinsk behandling.

– De ansatte erfarer store forbedringer, som viser at påvirkning av uheldig atferd kan ha positive effekter på både ansatte, andre brukere og pårørende. Å unngå bruk av medisin og makt er veldig heldig, sier Kjøsnes.

TID-modellen i tre faser

1. Utredning
  2. Refleksjonsmøter
  3. Tiltak og evaluering

I refleksjonsmøtene, hvor alle som har en rolle rundt brukeren deltar, ser ansatte stor nytteverdi. – I disse møtene kan de ansatte snakke og sette ord på det de føler i en mer strukturert form. Dette har vist seg å ha en positiv innvirkning på arbeidsmiljøet, forklarer Kjøsnes.

Hva er suksessfaktoren i TID-modellen?

Enkelt forklart kan vi at dette er noen av effektene vi får:

• Ansatte: bedre arbeidsmiljø, bedre samarbeid og forståelsen til hverandre
  • Pasienten: mer personsentrert omsorg, personens eget perspektiv blir ivaretatt. Å se mennesket før sykdommen er veldig viktig.
  • Pårørende: mer livsglede og livskvalitet som pårørende å kunne vite at ens nærmeste har det bedre. At man fortsatt kan ha gode opplevelser sammen og møte hverandre.

Camilla Kjøsnes styrer innføringen av TID-modellen i Romsdal og Kristiansund

Dame står ved en dør til en avdeling - Klikk for stort bilde

Camilla Kjøsnes, vernepleier på demensavdelingen på Råkhaugen, har siden april jobbet i en 40% stilling som prosjektkoordinator for innføringen av TID-modellen. Prosjektet har hatt en liten pause på grunn av innføringen av Helseplattformen, men er nå i full gang igjen.

– Jeg jobber ikke bare med å innføre TID-modellen her på Råkhaugen, men også i alle fem Romsdalskommunene i tillegg til Kristiansund, forteller Kjøsnes. Kompetansesenteret vil i hovedsak være på Råkhaugen, men det finnes administratorer og kursholdere flere steder. Fremover vil fokuset være på å kurse flere, slik at enda flere kan ta i bruk TID-modellen.

Fra forprosjekt til implementering

Fra høsten 2020 til våren 2021 ble det gjennomført et forprosjekt i samarbeid mellom Molde kommune, Råkhaugen omsorgssenter og Helseinnovasjonssenteret. Målet var å finne måter å utvikle demensomsorgen for å ivareta pasienter med APSD på en verdig måte i livets siste fase.

Forprosjektet viste at det var behov for økt kompetanse, forbedret samhandling mellom tjenester og faggrupper, og økt fokus på pasienter med adferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens (APSD). Over 90% av pasienter med demens utvikler alvorlige adferdsmessige og psykologiske symptomer i løpet av sykdomsforløpet. Dette understreker behovet for tiltak som kan bedre nåværende praksis på kort sikt.

Det er stort behov for økt forskning og økt kunnskap om bakenforliggende årsaker relatert til APSD. Gjennom forprosjektet ble det tydelig at innføring av TID-modellen kan gi et felles verktøy i møtet med denne pasientgruppen.

Forprosjektet er avsluttet og har gått over til implementering. Målet er å innføre TID-modellen hos flere omsorgssentre, slik at flere kan få økt kompetanse og bidra til å utvikle demensomsorgen.

Rapport fra Helseinnovasjonssenteret

Helseinnovasjonssenteret har levert en rapport fra arbeidet med prosjektet. Ønsker du å få rapporten tilsendt, ta kontakt med kommunikasjon@molde.kommune.no