Velkommen til Flerkulturelle Molde!

Fra 03. til 08 juni blir det flere gratisarrangement og aktiviteter som foredrag, danseforestillinger, kunstinstallasjoner, workshops, og aktiviteter for barn, ungdom og voksne.

Med hjerte for integrering - Flerkulturelle Molde 2024 viser frem et internasjonalt fellesskap.

Les mer om arrangementet på Facebook.

Flyktningtjenesten i Molde kommune er arrangør, i samarbeid med Moldebiblioteket, Bjørnsonfestivalen, Molde Klatresenter, Myldr,  Salmon Center Molde, Molde Sentrum, Molde Røde Kors, Tibe, Molde Voksenopplæringssenter, Molde voksenopplæringssenter, Molde frivillighetssentral, Kia Molde og Molde kulturskole.

Alle aktiviteter er gratis og tilgjengelig for alle, men noen krever påmelding og har begrenset antall plasser.

Programmet

Mandag 03. juni:

Kl.12.00–14.00: Åpningsseremoni og Flerkulturell kafé på Kafé Kurt i Plassen.
Hele uka: Interaktiv veving på Molde bibliotek

Tirsdag 04. juni:

Kl. 09.45 - 10.45: Lesestund (Nesset bibliotek)
Kl. 16.00 - 18.00: Laks på tvers: Cancato de Salmòn - Chile (Salmon senter)

Kl. 18.00 - 20.00: Dans på tvers (Romsdalsmuseet)

Onsdag 05. juni:

Kl. 11.45 - 13.25: Lesestund (Midsund bibliotek)

Kl. 11.00 - 13.00 : Laks på tvers: Vareniki med laks - Ukraina (Salmon senter)

Kl. 11.00 - 13.00: Flerkulturell lek på torget

Kl. 17.00 - 18.30: Troll på tvers (Molde bibliotek)

Torsdag 06. juni:

Kl. 16.00 - 18.00: Laks på tvers: Fried rice med laks - Singapore

Kl. 18.00 - 19.15: Foredrag med Aon Raza Naqvi og live podcast “Hør på henne”

Lørdag 08. juni:

Kl.11–16: Byfest på torget og rådhusplassen:

Flerkulturelt matsalg, gratis konsert med 9 Grader Nord, danseforestilling med Fargespill Ålesund og aktiviteter til barn.

Flyktningtjenestens arbeid i Molde

Molde kommune har bosatt flyktninger siden begynnelsen av 2000 tallet. De fleste er fra Eritrea, Somalia og Syria, men nylig har en stor gruppe fra Ukraina ankommet. IMDi  opplyser at estimert ankomst av flyktninger til Norge i 2024 vil være cirka 35.000 personer og Molde ble bedt å ta imot 320 i 2023. Aldri før har så mange flyktninger
ankommet.

Flyktningtjenesten sitt arbeid er å bosette, kvalifisere og integrere nyankomne flyktninger i Molde kommune. Vi skaffer bolig, tar imot de når de kommer, og gir veiledning, råd og informasjon i etableringsfasen. Målet vårt er å gi flyktninger en god start slik at de raskt kan bli aktive og selvstendige innbyggere. Flyktningtjenesten tilbyr også introduksjonsprogram med norskopplæring, og gir karriereveiledning for å finne jobb og utdanning. Integrering skjer i alle deler av hverdagen, der barn og voksne oppholder seg. Molde kommune samarbeider derfor aktivt både med frivillige organisasjoner og lokalt næringsliv for å lykkes.